메시지 프레이밍과 콘텐츠 유형에 따른 청소년 자살 예방 캠페인 효과에 관한 연구
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 36 pages| 2019.11.06| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 예방의 측면에서 다른 연령층보다 자살 예방 효과가 큰 청소년을 대상으로 메시지 프레이밍과 콘텐츠 유형에 따른 자살 예방 캠페인 효과를 분석하고자 하였다. 본 연구는 2(손실/이익) × 2(웹툰/동영상)의 집단 간 실험 설계에 의한 온라인 실험으로, 316명의 청소년 온라인 조사 패널을 대상으로 실시되었다. 실험 자극물은 손실과 이익프레이밍으로 제시된 메시지를 웹툰과 동영상에 적용하여 총 네 가지 유형으로 제작되었다. 자살 예방 캠페인의 메시지 프레이밍과 콘텐츠 유형의 상호작용 효과를 살펴본 결과, 메시지 태도와 메시지 전파 의도에서 메시지 프레이밍의 주효과를 확인하였으며, 자살 예방 행동 의도에서 메시지 프레이밍과 콘텐츠 유형 간의 상호작용 효과가 나타났다. 특히 메시지 태도와 메시지 전파 의도에서는 손실 메시지 프레이밍이 이익 메시지 프레이밍보다 높은 효과를 주는 것으로 나타났다. 상호작용 효과와 관련해서 구체적으로 웹툰의 경우 자살 예방 행동 의도가 손실 메시지 프레이밍에 크게 영향을 받는 반면, 동영상은 이익 메시지 프레이밍이 높게 나타났으나 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구는 실제 청소년을 대상으로 자살 예방 캠페인을 진행할 경우 메시지를 제작할 때 이익 프레이밍보다는 손실 프레이밍에 기초하는 것이 더 효과적일 것이라는 실무적 함의를 제공한다.

This study examines the effectiveness of suicide prevention campaign for adolescents according to message framing and content types. By using an online 2 × 2 between-group experimental design (gain/loss × webtoon/video), a total of 316 adolescents were surveyed. We developed four types of experimental stimuli: webtoons and videos including a gain or loss framed message. Findings showed the main effect of message framing on attitudes toward the campaign message and intention to spread the message. In particular, loss framed message indicated greater effects than gain framed message. Results revealed the interaction effects of message framing and content types on behavioral intention to prevent suicide. More specifically, greater behavioral intention was found in a webtoon including a loss framed message. Greater behavioral intention was shown in a video including a gain framed message, but its effect was not statistically significant. Our findings can provide useful implications for PR or health practitioners.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구문제
4. 연구 방법
5. 연구 결과
6. 논의 및 결론
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