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불매 운동의 개인적 딜레마 : 기업의 비윤리적 위반이 개인의 불매 행위에 미치는 영향 | 2019.06.14
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 본 연구는 기업의 비윤리적 위반이나 위기 상황에서 개인의 불매 가능성을 살펴보고자 하였다. 방법 본 연구는 2(위기 유형: 의도/비의도) × 2(공중 관여도: 유/무) × 2(지각된 조직?공중 관계성: 높음/낮음) 요인 설계 온라인 실험을 통해 어떤 위기 상황에서 공중이 불매 가능성(단기/장기/타인)을 높게 평가하는지 살펴 보았다. 나아가, 위기 상황에서 공중의 불매 가능성을 조절하는 변인들을 탐색했다. 리서치 전문 기관에 의 뢰하여 392명, 총 784부의 자료를 수집했다. 결과 연구 결과, 의도적이며 공중과 관련된 위기일 때, 그리고 기업의 조직?공중 관계성을 낮게 평가할 때 공중의 불매 가능성은 높아졌다. 기업의 위반이 비의도적인 경우, 1) 공중 관여도가 높을 때 불매 가능성이 더 높았 고, 2) 조직?공중 관계성이 높을 때 장기/타인 불매 가능성이 낮아졌다. 한편, 본 연구는 공중의 불매 가능성 을 낮추는 변인으로 브랜드 이용 수준, 전환 비용, 상징 편익, 브랜드 충성도의 조절 효과를 검증하고자 했다. 그 결과, 상징 편익은 단기/타인 불매 가능성을 낮췄으며, 전환 비용은 장기/타인 불매 가능성을, 브랜드 충 성도는 장기 불매 가능성을 낮췄다. 브랜드 이용 수준은 통계적으로 유의한 조절 효과를 보이지 않았다. 논의 및 결론 본 연구는 개인이 불매를 결정하는 현실적인 이유를 알아보고자 기존 연구에서 많이 다루지 않았던 변인들 의 조절 효과를 살펴보았다는 점에서 학술적인 의의가 있다. 본 연구 결과는 기업과 시민 단체 모두에 불매 운동 관련 실무적인 지식을 제시한다.    Objectives This study examined why individuals do not engage in boycott despite unethical violations by companies. Methods A 2(crisis type: intentional/unintentional)×2(public involvement: O/X)×2(perceived organization-public relationship: high/low) online experiment was conducted. The situation in which the public is more likely to boycott (short-term/long-term boycott/others) is explored. Furthermore, this study tries to find moderating variables rendering boycott during crisis. We collected 784 data from 392 participants. Results The study found that the perceived likelihood to boycott(PLB) became higher when the crisis was intentional, highly involved with the public, and in a low organizational-public relationship situation. Interestingly, when corporate violations were unintentional, a higher public involvement rendered a higher likelihood of boycott while a higher org-public relationship lowered long-term/others likelihood of boycott. Meanwhile, this study chose the level of brand usage, switching cost, symbolic benefits, and brand loyalty as moderating variables that may lower the likelihood of boycott. Results showed that: 1) symbolic benefits lowered the likelihood of short-term/others boycott, 2) switching costs reduced the likelihood of long-term/others boycott, and 3) brand loyalty lowered the likelihood of long-term boycott. However, the level of brand usage level did not show a significant moderating effect. Conclusions By examining moderating effects of variables not explored in previous studies, this experimental study was performed to understand real reasons why individuals were not willing to boycott brands/companies even if companies were involved with some unethical crises. These results suggest some practical implications regarding boycott for both business and civic groups.
미세먼지 어플리케이션(앱)의 정보 제시 형식이 위험 인식, 앱 사용 의도, 예방 행동 의도에 미치는 영향 : 감정 휴리스틱과 기준점 휴리스틱의 적용 | 2019.06.14
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 본 연구는 미세먼지 앱의 위험 정보 제시 형식이 공중의 개인적/사회적 위험 인식, 앱 사용 의도와 예방 의도 에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 방법 불확실한 상황에서 제한된 정보를 바탕으로 사람들의 직관적인 판단과 의사 결정을 유도하는 휴리스틱 개념 중에서 본 연구는 감정과 기준점 휴리스틱을 적용하여, 2 정보 제시 형식(이미지 대 숫자) x 2 기준점 제시 여 부의 피험자 간 설계로 온라인 실험을 실시하였다(N = 336). 결과 공분산 분석(ANCOVA) 결과, 숫자 제시 조건에 비해 이미지 제시 조건에서 사회적 위험 인식은 낮고 앱 사용 의도는 높았으며, 기준점 미제시 조건에 비해 제시 조건에서 앱 사용 의도가 높았다. 이미지 제시 * 기준점 제시 조건은 상호작용 효과가 통계적으로 유의미하게 나타나 앱 사용 의도가 가장 높았던 반면, 숫자 제시 * 기준점 미제시 조건에서 앱 사용 의도가 가장 낮았다. 이미지 제시와 기준점 제시 조건은 예방 행동 의도에 직접적인 효과를 미치지는 못했으나, 이미지 제시 조건의 경우 앱 사용 의도를 통한 간접적 효과가 나타났다. 논의 및 결론 본 연구 결과를 바탕으로 이미지와 기준점을 활용하는 등 미세먼지 앱을 통한 효과적인 위험 커뮤니케이션 전략을 도출하고, 휴리스틱의 이론적 및 실무적 함의를 제시하였다.    Objectives The purpose of this study was to examine the effect of risk information presentation format on personal- / societal-level risk perception, intention to use fine dust mobile application, and preventive behavioral intention. Methods Using affect and anchoring heuristics as theoretical frameworks, an experiment was conducted with a 2 information presentation formats (image vs. number) × 2 anchors (present vs. absent), between-subjects design (N = 336). Results Analysis of Covariance (ANCOVA) indicated the following results: (1) The image presentation format condition had lower societal-level risk perception, and higher intention to use the app, than did the number presentation format condition. (2) The anchor-present condition had higher intention to use the app, than did the anchor-absent condition. (3) The presentation format and anchor had interaction effects on intention to use the app, such that the image + anchor-present condition, had the highest intention to use the app. (4) The image condition had effects on preventive behavioral intention indirectly, through intention to use the app. Conclusions Our results provide theoretical implications, by applying the affect and anchoring heuristics to the fine dust issue, and practical implications, with regards to effective risk communication strategies, particularly with the use of fine dust apps.
SCCT의 한국 적용 결과 특이성 탐색 : 사회 자본이 방어 전략의 효과에 미치는 영향력을 중심으로 | 2019.06.14
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 본 연구는 상황적 위기 커뮤니케이션 이론(Situational Crisis Communication Theory, SCCT)의 방어 전략 이 해외 연구 결과들과 상이한 결과를 보이는 원인을 사회 자본의 관점에서 탐색하였다. 방법 방어 전략이 사용된 조직위기 상황에서 책임 수준이 메시지 수용도와 기업 평판에 미치는 영향력에 다양한 차원의 사회 자본(구조적 차원, 인지적 차원, 관계적 차원)이 어떤 작용을 하는 것인지 검증하였다. 서베이를 통해 수집된 300명의 표본을 대상으로 이원분산분석을 진행하였다. 결과 연구 결과 책임 수준과 관련하여 구조적 사회 자본은 유의미한 상호작용효과를 보이지 않았으며, 인지적 사 회 자본은 메시지 수용도에 유의미한 상호작용효과를 보였다. 마지막으로 관계적 사회 자본은 메시지 수용 도와 기업 평판에 유의미한 상호작용효과를 보이는 것으로 나타났다. 논의 및 결론 이 같은 연구 결과는 SCCT에 기반한 방어 전략이 모든 문화권에서 동일한 효과를 발휘하지는 않으며, 특히 한 국가의 사회 자본 요소에 대한 이해를 바탕으로 하여 적용할 필요가 있음을 시사한다.    Objectives In this study, we analyzed the reasons underlying the varying results of Situational Crisis Communication Theory (SCCT) research in Korea compared to other regions, focusing on social capital theory. Methods We designed an experiment in which defensive strategies were used for different levels of organizational responsibility and analyzed the influence of social capital (structural, cognitive and relational aspects) on message acceptance and corporate reputation. Results The structural dimenstion of social capital had no effect, while the cognitive aspects had a meaningful effect on message acceptance while relational social capital affected both message acceptance and corporate reputation. In other words, individual level of trust towards other members of the society influenced the effect of defensive communication. The extent to which people in a society share common values also had a partial effect on the effectiveness of defensive crisis communication. Conclusions The results indicate that critical defensive strategies based on SCCT may not be effective universally, and the unique levels of social capital must be considered in planning for crisis communication in different countries.
공중 관계(Public Relations)에 있어서의 공익성 개념화 및 척도 개발 연구 | 2019.06.14
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 PR은 조직이 공중을 관리하는, 경영 관리 차원에서의 기능주의적 역할이 주목되어 비판의 대상이 되어왔다. 그러나 PR의 개념 정의에서 알 수 있듯 PR은 조직과 공중과의 호혜적 관계를 바탕으로 공중과의 상호 이익, 공동의 이익 등을 담당한다. 이러한 PR이 지닌 자질에 대한 사회적 합의를 이끌고자 본 연구는 PR 공익성 개념을 구명하고 척도를 개발하여 실증적 연구의 토대로 삼고자 하였다. 방법 본 연구에서는 공익성 개념이 사회구조 및 정치사상과 밀접한 관련성을 지니므로, 철학사상적 접근을 통해 이론적으로 공익성 개념의 구성 요인을 도출하였다. 이후 PR 전문가들을 대상으로 하여 델파이 조사를 실시 하여 내용타당도를 확인하였다. 탐색적 요인 분석, 확인적 요인 분석, 고차적 요인 분석, 측정동질성 분석 등 의 절차를 통해 PR 공익성 척도에 대한 타당도를 검정했다. 결과 PR 공익성 개념은 이론적 논의에 따라 ‘상호이익’, ‘열린 커뮤니케이션’, ‘사회정의실현’, ‘공동체이익’으로 구 성되었으며, 총 31개 문항이 최종 척도 문항으로 도출되었다. 논의 및 결론 이론적 차원에서 공익성 개념을 논의하고 개발된 분석도구에 대한 유용성을 검토하여 향후 공익성 관련 실 증적 연구의 토대를 마련하였다. PR 공익성 개념화를 통해, PR이 조직과 공중 간 관계에서 상호 이익을 도 모하고, 이익을 공유하는 가운데 이것이 사회 전체에 이익이 되고, 가장 기본적인 사회적 가치를 수호하는, PR의 사회적 공간이 확보되기를 기대한다.    Objectives Criticism of public relations has mainly focused on organizations implementing public relations activities in to manage public perception, known as the functionalism perspective of business management. Based on the reciprocal relationship between the organization and the public, revealed in the definition of public relations, the purpose of this study is to clarify the concept of public interest within public relations activities, by discussing the notion that public relations is responsible for the mutual benefit of the public. Therefore, this study conceptualized public interest in public relations, developed the scale, and proceeded to validate it. Methods Since the concept of public interest is closely related to social structure and political ideologies, constituent factors of public interest are derived through a philosophical approach. Afterwards, this study collected items of similar measure, to the concept of constructive factors. Then, a Delphi survey was conducted on experts, and content validity was confirmed. Validity of the scale was verified through procedures, such as exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, high-order factor analysis, and psychometric equivalence analysis. Results According to theoretical discussion, the concept of public interest is composed of ‘mutual benefit’, ‘open communication’, ‘social justice’, and ‘community interest’. A total of 31 items were derived, as final scale items. Conclusions The goal of public relations is focused on mutual benefit, based on the relationship between organizations and the public. While sharing this mutual benefit, this will become a benefit of the society as a whole, protecting the most basic social values. The social space of public relations, will be secured through the extended role of public relations.
효과적 위기 커뮤니케이션을 위한 한국형 사과 전략 모델의 방향 탐색 연구 | 2019.06.14
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 국내 위기 관련 사과 전략 논문의 내용 분석을 통해 사과 전략 연구의 현황을 파악하고 연구 결과와 함의들을 정리함으로써 향후 한국형 사과 전략의 모델을 탐색하는 데 필요한 연구의 분야와 내용을 제안하는 것이다. 방법 국내 커뮤니케이션학 분야 KCI 등재 학술지를 대상으로 2000년 이후 게재된 논문 중 논문 제목이나 핵심어 가 “사과” 또는 “사과 전략”을 포함한 22개의 논문을 추출하여 양적 및 질적 내용 분석을 진행하였다. 결과 <연구문제 1>을 통해 국내의 사과 전략 연구는 사과 전략의 효과와 사과 메시지 수용의 선행 요인을 탐색하 는 연구가 주를 이루었으며, 상황적 위기 커뮤니케이션 이론과 이미지 회복 이론, 그리고 실험 연구 방법을 가장 많이 활용한 것으로 밝혀졌다. 사과 전략의 효과 연구는 사과의 수용도와 용서의 의지 등 직접적인 공 중의 행동에 영향을 주는 것에 초점을 두었고, 사과 수용에 영향을 미치는 선행 변수로는 주로 위기의 유형, 사과 전략의 유형, 사과 메시지 소구 방식 등이 주로 다루어졌다. <연구문제 2>의 결과는 국내의 사과 전략 연구의 대부분은 기존 이론의 내용에서 크게 벗어나지 않는다는 것을 보여 주었지만 기존의 이론으로 설명 할 수 없거나 일치하지 않는 결과들도 적지 않다는 것 또한 확인해 주었다. 이러한 결과들에 대해 국내 연구 자들이 제시한 한국의 사과 전략에 대한 특징을 <연구문제 3>을 통해 다음과 같이 확인했다. 첫째, 조직과 공중 간의 사과 전략에 관한 인식 차이가 있다. 둘째, 한국의 사과는 문화와 정서에 매우 민감하다. 그리고 셋 째는 사과에 대해서 한국 공중만의 심리적 특성이 존재한다. 논의 및 결론 한국적 상황에 맞는 사과 전략 모델을 탐색하는 데 도움이 될 요인들에는 문화, 공중, 위기 유형, 미디어, 그 리고 한국적 종속 변수 등이 포함될 수 있다.    Objectives This content analysis sheds light on the trends and results of apology strategy research in South Korea, as well as the research approach in the future, to explore the Korean apology strategy model. Methods Twenty-two articles published in major communication journals in South Korea since 2000 were extracted by using keywords ‘apology’ or ‘apology strategy.’ Results This study revealed that apology research in South Korea has focused heavily on effects of apology strategies, experimental methods, and the Situational Crisis Communication Theory. Although most of results of the apology research are aligned with many foreign apology-related theories and models, some of the results are inconsistent. Regarding the inconsistent results, Korean scholars explained characteristics of apology in Korean society, which were 1) There are perception discrepancies of apology strategies between organizations and the public; 2) Apology strategies depend on Korean cultures; and 3) The Korean public have their own perspective on apology. Conclusions These findings suggest insightful factors to explore the Korean apology strategy model.
Participatory Media in Environmental Communication | 2019.06.13
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
The Science Communication Challenge : Truth and Disagreement in Demographic Knowledge Societies | 2019.06.13
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
Communication Can Mislead Our Perceived Knowledge : An Exploratory Study on the Illusion of Knowing in Science Communication | 2019.06.13
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
The current study explores the influence of media use and interpersonal communication as antecedent variables to the illusion of knowing, the difference or discrepancy between perceived and factual knowledge. This study also examines the role of personal interest in science as mediating the relationship between communication activities and the illusion of knowing. A survey of undergraduate students showed interpersonal and mass mediated communicative actions, as well as interest in science, increased the illusion of knowing in the context of science communication. Support for the hypothesized mediation model was found, indicating that the effects of media use and interpersonal communication on the tendency to overestimate perceived knowledge about scientific issues occur indirectly through interest in science.
Colorism and Love for Fair Skin : Exploring Digitization’s Effect on India’s Arranged Marriage Matrimonial Advertisements | 2019.06.13
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
Previous studies have found the presence of colorism, especially a bias toward fair-skinned women in India’s newspaper matrimonial advertisements where fair-complexioned women are considered more beautiful than those with a darker skin complexion. Most matrimonial advertisements in newspapers are posted by family elders such as parents of prospective brides. This study explored if the rise of online matrimonial portals has empowered marginalized members of families such as prospective brides by giving them greater access to, and control over, posting matrimonial ads, and whether who posts these ads has made a difference to how women are projected in the online ads. Textual analysis of 150 online matrimonial ads indicated that younger women such as would-be brides posted more ads in online media, compared to older family members. Further, irrespective of who posted the ads, there was less overt focus on physical attributes of women such as fairness of skin, but colorism was present in more subtle forms. Finally, the online ads posted by both prospective brides, and their parents, were unable to entirely break free from shackles of socially constructed patriarchal norms where women’s physical attributes such as fair skin are considered critical qualities. Findings were consistent with the tenets of Critical Race Theory that colorism is an ingrained feature of social systems and is constantly negotiated based on a group’s own social interests.
Do K-Pop Consumption and Direct Contact with Koreans Affect American Audiences’ Perception on South Korea and Its Products? | 2019.06.13
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
This study examines the impact of media consumption of K-pop and direct contact with South Koreans on American audiences" (N=260) attitudes toward South Korea as a country and its products, and behavioral intentions toward visiting South Korea and purchasing products from this country. Parasocial relationship was investigated as a mediator between K-pop media consumption and behavioral intentions. Structural Equation Modeling was used for data analysis and results indicated that direct contact quality significantly predicted all four dependent variables. K-pop consumption time predicted American female participants" behavioral intention towards visiting Korea. K-pop consumption frequency predicted participants" attitude towards Korean products for both males and females, and male participants" behavioral intention towards visiting Korea through the mediation of the parasocial relationship. Mediated contact frequency, but not mediated contact time, predicted participants" parasocial relationship with their favorite K-pop stars. Implications on distribution management of export-oriented media content, cross-cultural exchanges, and product placement in media contents were also discussed.
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