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뉴스미디어 이용과 인터넷토론효능감이 선거 과정 온라인 정치 참여에 미치는 영향 | 2019.04.03
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
본 연구에서는 뉴스미디어 이용과 인터넷토론효능감이 온라인 정치 참여에 미치는 영향을 성별에 따라 분석했다.2018년 지방선거 중 서울시장 선거를 배경으로 온라인 설문을 실시했으며 총 447명이 연구에 참여했다. 주요 분석결과는 첫째, SNS나 메시징 서비스 등 온라인미디어의 뉴스 이용 정도와 인터넷토론효능감에서 성별 차이는 유의미하지 않았다. 둘째, 인터넷토론효능감이 정치적인 의견표명에 미치는 영향력의 경우 유의미한 성별 차 이가 나타났다. 남성에 비해 여성은 인터넷토론효능감이 정치적인 의견표명에 기여하는 정도가 더 높은 것으로 관찰됐는데 이와 같은 분석결과는 정치 참여에서의 성 별 차이를 극복하는 방안을 시사하고 있다는 점에서 의의가 있다.    This study analyzed the effects of news media use and Internet discussion efficacy to the political participatory behaviors (news media involvement behavior and opinion expression in comments on supporting candidates) with special interest in the gender gap. An online survey was conducted in the Seoul mayoral election in 2018, and a total of 447 people participated in the survey. The main results were as follows: First, gender differences were not significant in the degree of news use of online media such as SNS or messaging service, and Internet discussion efficacy. However, the degree of active participation on-line was higher for males than for females. Second, the influence of internet discussion efficacy on political opinion expression showed significant gender difference. The results of this analysis suggest the ways to overcome the gender differences in political participation.
모든 기업은 미디어 기업이다 | 2019.04.03
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
“모든 기업은 미디어 기업이다”는 슬로건으로 대변되는 ‘브랜드 저널리즘(brand journalism)’은 마케팅에 대한 대중의 불신과 혐오가 극에 달하고 미디어 환경의 변화로 기존 마케팅 효과가 의문시되는 상황에서 탄생한 기업의 자구책이다. 기업이 언론 의존도를 줄여나가면서 자체 미디어를 통해 광고와 홍보를 하겠다는 것은 언론의 생존 자체를 위협할 수 있다. 모든 기업이 미디어 기업이 되는 세상에서 언론은 어떻게 해야 살아남아 공적 기능을 수행할 수 있을 것인가? 이 질문은 사회적으로 큰 의미를 갖는 것임에도 거의 제기되지 않고 있다. 본 연구는 그런 문제의식을 갖고 언론의 관점에서 브랜드 저널리즘을 탐구하면서 브랜드 저널리즘이 강요하는 언론개혁의 전망에 대해 논한다. 제안은 네가지다. 첫째, 언론은 ‘협박식 영업’을 하지 않는 최소한의 ‘시장 논리’가 작동하게끔 해야 한다. 둘째, 언론은 대중의 불신과 혐오를 넘어서기 위해 신뢰를 회복하는 데에 모든 노력을 경주해야 한다. 셋째, 언론은 이상과 현실의 괴리를 줄여나가기 위한 솔직함을 보여야 한다. 넷째, 언론은 현재 추종하는 흥미성의 개념을 재정의해 언론 본연의 경쟁력을 찾아야 한다. 이런 요구의 수용 여부가 언론개혁은 물론 언론생존의 성패를 좌우할 것이다.    Brand Journalism, which is represented by the slogan “Every company is a media company”, is a self-rescue strategy of companies formed in the situations that the public’s distrust and hatred at the marketing reaches a peak and effects of the existing marketing is doubtful because of the change of the media environment. The possibility that companies execute advertisement and public relations through their own media in accordance with reducing their reliance on press, would threaten surviving of press itself. How can press survive and perform public roles in the world where every companies become media companies? This question is rarely raised despite of its social significance. With such a question, this study explores brand journalism and discusses press reform forced by brand journalism in the perspective of press. There are four suggestions. First, press should make minimum ‘market logic’ operates without ‘intimidating sales.’ Second, press should make every effort to restore trust to overcome distrust and hatred of the public. Third, press should show their honesty to reduce the gap between ideals and reality. Fourth, press should redefine the concept of interest they currently follow to find their own competitiveness. The success of survival of the press as well as press reform depends on the acceptance of these suggestions.
크로스모델(cross-model) 광고전략에 대한 소비자 반응 연구 | 2019.03.11
기타 | 한국OOH광고학회 (한국OOH광고학회)
최근 광고에서 제품의 성과 반대되는 모델을 활용하는 크로스모델 전략에 대한 관심이 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 하지만 이러한 광고전략에 대한 실무적, 학술적 가치가 증가하고 있음에도 불구하고 크로스모델 광고의 효과가 언제, 누구에게 현저히 나타나는지 실증적으로 살펴본 선행연구들은 부족한 실정이다. 이 연구는 최근 광고업계에서 빈번하게 사용되고 있는 크로스모델 광고전략의 효과를 실험연구를 통해 살펴보았다. 연구결과, 크로스모델 전략의 광고효과는 소비자의 성별에 따라 다르게 나타났다. 구체적으로 크로스모델 광고에 대한 태도는 여성 소비자보다 남성 소비자에게 긍정적으로 관찰되었다. 또한 크로스모델 전략의 설득효과는 종속변인이 구매의도인 경우 제품 관여도에 의해 조절되는 것으로 나타났다. 구체적으로 크로스모델 전략의 긍정적 효과는 소비자의 제품 관여도가 낮은 경우에 현저 나타났으나, 고관여 조건에서는 오히려 일반모델 전략이 긍정적으로 평가된 것으로 관찰되었다.    The present study examined how the use of a cross model strategy in celebrity advertising affected the effectiveness of advertising. This study also looked at how consumer gender and product involvement moderated the effectiveness of the cross model strategy. An experiment was conducted to test these issues using various types of products and endorsers. The results indicated the positive effects of cross models were found to be more pronounced among male participants than female participants. Further, the impact of a cross model strategy was found to be diminished when product involvement was high.
북한의 옥외광고에 관한 탐색적 연구 | 2019.03.11
기타 | 한국OOH광고학회 (한국OOH광고학회)
본 연구는 북한의 광고시장이 개방된다면 옥외광고 시장이 성장할 수 있을 것인가에 대한 논의의 필요성을 제기하고자 시작되었다. 현재 북한은 광고와 관련된 법체계를 개정하여 상업광고의 가능성을 확대하고 있는 추세이다. 따라서 인쇄나 TV와 같은 전통 미디어상의 광고뿐만 아니라 인터넷과 모바일 등의 뉴미디어 광고도 허용되기 시작하였다. 그간 북한의 옥외광고는 관광객이나 외국인을 대상으로 하는 형태로 승인되었으나 최근에는 북한 주민들을 대상으로 하는 제품 광고들이 등장하였으며, 초기 형태의 마케팅 활동도 이루어지는 것으로 분석되었다.    This study has begun to raise the necessity of discussing whether the outdoor advertising market can grow if the North Korean advertising market is opened. Currently, North Korea is expanding the possibility of commercial advertising by revising the legal system related to advertising. Therefore, new media advertising such as the Internet and mobile has begun to be accepted as well as advertisements on traditional media such as print and TV. In the meantime, North Korean outdoor advertising has been approved for tourists and foreigners. Recently, however, product advertisements for North Korean residents have appeared, and the initial type of marketing activities are centered on outdoor billboards.
중국 소비자의 매체 이용행태와 태도에 관한 연구 | 2019.03.11
기타 | 한국OOH광고학회 (한국OOH광고학회)
본 연구는 중국 베이징 시민들을 대상으로 다음의 3가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중국 소비자의 광고 매체별 접촉률은 어떠한가? 성, 연령, 교통수단, (하루) 시간대에 따라 광고 매체별 접촉률은 어떠한 차이를 보이는가? 둘째, 중국 소비자의 광고매체별 관심도, 호감도, 구매의도는 어떻게 나타나는가? 연령별, 성별에 따른 차이는 어떠한가? 셋째, 대표적인 버스 정류장 광고의 3가지 유형(네온 다매체 화면 광고,기둥식 네온 광고,입체적 상품 이미지 정류장 광고)에 대한 제품 인지도, 환경미화도, 구매의도는 어떠한가? 연령별, 성별에 따른 차이는 어떠한가? 이에 대한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 버스 정류장 광고 접촉률은 휴대폰, 인터넷, TV에 이어 네 번째로 나타났으며, 옥외광고 매체 중에서는 가장 접촉률이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 버스 정류장 광고의 세부 유형인 네온 다매체 화면 광고, 기둥식 네온 광고, 입체적 상품 이미지 정류장 광고 모두 제품 대한 인지도, 환경미화도 그리고 구매의도에 있어 중간점(5점 만점에 2.5점) 이상의 평가를 보여주고 있다. 대체적으로 남성보다 여성 응답자들이 더 높은 점수를 보여주었다. 셋째, 연령별로 살펴보면 먼저 20대의 경우 기둥식 네온 광고에 대한 구매의도가 중간점보다 낮게 나타난 것을 제외하고는 세 가지 유형의 광고 대한 인지도, 환경미화도와 구매의도에 대한 점수는 모두 중간점 이상이었다. 다음으로 40∼49세 연령대가 입체적 상품 이미지로 홍보하는 정류장 광고에 대한 인지도와 환경미화도에 대한 태도는 다른 연령층에 비해 높았지만, 구매의도는 다른 연령층에 비해 낮은 것으로 나타났다. 이밖에 모든 연령층은 세 가지 유형의 광고에 대한 인지도, 환경미화도, 그리고 구매의도에 대한 점수는 모두 다 3.0점을 초과했다. 이러한 결과를 종합해볼 때 버스 정류장 광고의 세 가지 유형에 대한 태도 및 효과는 대체적으로 긍정적이라고 볼 수 있다.    The purpose of the study is to examine consumers’ attitudes toward bus stop advertising comparing other types of outdoor advertising in Beijing, China. The study has drawn several implications on product awareness, purchase intention and decorative effect through an investigation on exposure frequency, exposure time span and consumers’ reflections to advertising media in Beijing. First, mobile phone takes the first place while internet takes the second and TV, the traditional media, takes the third in terms of exposure rate of advertising media in every 24 hours, The rest three traditional media have less exposure rate than new media and bus stop advertising. For outdoor advertising media, bus stop advertising holds the best exposure rate. Second, for response to major advertising media, internet, mobile phone and TV are still the best three to get attention while bus stops and subway stations take the 4th and 5th place, better than other traditional media and outdoor media. For favor degree, answerers commonly like outdoor media better than traditional media and new media. For purchase intention, four media of outdoor advertising has already exceeded the four traditional media. Third, the response to bus stop advertising in Beijing varies with gender and age. No matter male or female, answerers’ response to display screen advertising light boxes light boxes advertising column type, three-dimensional image display merchandise intelligence bus stop ads on awareness, purchase intention and decorative effect is all above 2.5 points, especially, response on awareness and decorative effect is more than 3 points, and female gives higher than male. For answerers of different ages, purchase intention to pillar box advertising is all above 2.5 points, except people aging between 20 and 29. According to this study, bus stop advertising occupies the 4th place of exposure rate, comparing to other media, and the response from consumers is positive. It’s reasonable to say that bus stop advertising in Beijing is effective, as technologies develop with time, bus stop will be integrated with kinds of new technologies such as artificial intelligence, 3d projecting tech, virtual reality and so on, to form a comprehensive platform, and there for makes a total development of outdoor advertising. Hereby, we look forward to that day.
리얼리티 프로그램의 성역할 고정관념 연출프레임 분석 | 2019.03.08
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
본 연구는 리얼리티 프로그램이 성역할 고정관념을 어떤 방식으로 재생산하는지 검토한다. 이를 위해 양가적 성차별주의 이론과 미디어 프레임 이론을 결합한 분석틀을 제시하고, 리얼리티 프로그램의 성역할 고정관념 연출프레임을 분석했다. 연구결과, 성역할 연출프레임의 일정한 사용패턴이 확인되었다. 첫째, 성역할 묘사 장면은 평균적으로 전체 방영시간의 약 5-10%를 차지하고 있으며, 성역할 고정관념이 가장 많이 드러나는 영역은 가사 및 육아 영역으로 나타났다. 둘째, 가장 빈번하게 사용된 연출프레임은 남성의 해방적 성역할 프레임과 여성의 온정적 성차별 프레임인 것으로 조사되었다. 방송에서 남성의 전통적 성역할에 대한 경계는 흐려지고 있는 반면, 여성에게는 더 넓은 범위에서 여전히 전통적 성역할이 강조되고 있음을 발견했다. 셋째, 성역할이 묘사되는 장면에서 언어적?비언어적 연출요소들이 성차별 연출프레임을 구축하고 있으며, 각 연출프레임마다 연출요소는 차별적으로 사용되는 것으로 나타났다. 넷째, 제작진들은 연출 프레이밍에 있어서 주로 남성 등장인물을 중심으로 성역할에 대한 시각을 풀어나가고 있었다. 이 때 연출된 남성 등장인물의 관점은 곧 제작진의 해석이 내포된 것으로, 결과적으로 시청자들은 등장인물이 처한 상황에 대해 제작진의 해석 및 평가를 받아들일 가능성이 있다. 다섯째, 같은 연출프레임 내에서도 등장인물의 성별에 따라 사용되는 연출요소에 미묘한 차이가 있음을 발견했다. 마지막으로, 연구결과에 근거하여 성 평등적인 프로그램 제작을 위한 연출지침을 함의에 제언했다. This study examines how reality TV shows reproduce gender role stereotypes. To this end, it proposed an analysis framework that combines ambivalent sexism theory with media frame theory and analyzed gender role stereotypes in reality TV shows. As a result, the pattern of use of the directing frames on gender roles has been identified. The study describes 5 key results. First, scenes describing gender role account for about 5 to 10 percent of the total broadcast time and the areas with the most gender role stereotypes emerged as areas of household and child care. Second, the most frequently used directing frames were found to be the emancipated gender role frame of male and the benevolent sexism frame of female. Third, in the scene where gender roles are portrayed, linguistic and nonverbal elements compose the sexist directing frames, and the directing elements are used differently for each directing frame. Fourth, production teams were inclined to represent their views on gender roles mainly through male characters. Fifth, the study found that even within the same directing frames, there were subtle differences in the directing elements dependent upon the gender of the characters. Finally, the study suggests future directing guidelines for gender equality TV show production.
장애인 관련 영상제작자 및 활동가들의 ‘소수자-되기’에 대한 미디어 비오그라피 연구 | 2019.03.08
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
이 연구의 목적은 장애인 영상 제작자의 미디어 제작활동과 생애전환점 분석을 통해 미디어의 장애인 재현에 대한 문제점과 개선방안을 도출하고 소수자-되기 실천의 함의들을 도출하는 데 있다. 이를 위해 이론적 논의에서 프랑스 후기구조주의 사상가인 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)와 펠릭스 과타리(F?lix Guattari)의 소수자 이론을 검토한 후 이탈리아의 정치철학자인 조르조 아감벤(Giorgio Agamben)의 ‘호모 사케르(Homo Sacer)’의 사유를 탐색하고자 한다. 이를 토대로 장애인 영상제작자와 인권동호회 영상제작자들을 연구 참여자들로 선정하여 심층인터뷰를 실시하고, 질적 연구방법의 하나인 미디어 비오그라피 연구를 적용해 분석하고자 한다. 이 연구의 의의는 미디어의 장애인 재현과 주체적인 미디어 제작 활동들을 생애사적으로 분석하여 한국 사회의 장애인 미디어 환경을 개선할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 있다.    The purpose of this study is to elucidate the problems of representing the disabled in the media, suggest the improvement and to derive implications of ‘Becoming minority’ practice through analyzing the media production activities by the disabled and the turning point in life of the disabled producers. For that, this study will examine the minority theory of Gilles Deleuze and F?lix Guattari, the late post-structuralist thinkers of France, and explore thought of ‘Homo Sacer’ suggested by Italian political philosopher Giorgio Agamben. Based on this, we will conduct in-depth interviews with selected disabled people who produce video and people who belong to human rights groups for video production. This study apply the media biographical research which is one of qualitative research methods for analyzing result of interviews. The purpose of this study is to provide a basic data to improve the media environment of the disabled in Korean society by analyzing the reproduction of the disabled in the media and subjective media production activities by the disabled.
한국 방송정책 가치규범의 ‘과거와 미래 사이’ | 2019.03.08
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
본고의 목적은 한국 방송정책 가치규범이 작동되었던 양식을 시론적인 수준에서 역사적으로 탐구하는 데 있다. 이를 위해, 본고에서는 먼저 방송정책의 가치규범이 특정한 사회적·역사적 조건 속에서 구성되는 것이라는 문제의식으로부터, 나폴리의 공익이념의 분석틀과 ‘문화적 착근성’이라는 개념에 착목하여 방송정책 가치규범의 작동양식이 가진 특징을 검토하였다. 연구결과, 네 가지의 특징을 도출하였다. 첫째, 1990년대 이전 방송정책 가치규범체제의 작동양식은 주로 방송시장의 자율성보다는 반공주의와 산업화에 대한 국가의 역할을 중요시하는 문화적 착근성에 의하여 특징지어졌다. 둘째는 ‘정책가치규범의 우선순위 혼란’ 혹은 ‘최우선 정책가치(공익성/공공성)와 하위 정책가치(경쟁/산업성) 간의 역전현상’이며, 셋째는 신규매체에 대한 정당성 부여의 경향성이며, 넷째는 정책가치규범의 정책적 실효성의 감소가 빈번히 발생하게 된다는 점이었다.    The purpose of this paper is to historically explore the modes on which Korean broadcasting policy ideas was activated on a preliminary level. To this end, this paper examined the characteristics of the operation style of the broadcasting policy ideas from the question that it consisted of certain social and historical conditions, to the analysis frame of the public interest concept in Napoli’s and the concept of "cultural embeddedness". As a result of the study, four characteristics were derived. First, the operational pattern of the pre-1990s broadcasting policy ideas was characterized by a cultural embeddedness that placed more importance on the role of the state in anti-communism and industrialization than on the autonomy of the broadcasting market. The second was the reversal phenomenon between the "priority confusion of policy idea" or "best policy idea(public) and sub-policy idea(competitive/industrial)", the third was the tendency to justify new media, and the fourth was to frequently reduce the effectiveness of policy idea.
〈미스터 션샤인〉, 역사의 소환과 재현방식 | 2019.03.08
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
역사드라마에서 흥미로운 영역 중의 하나는 작가가 역사적 상상력을 활용하는 방식으로 어떻게 역사적 사실로부터 특정 사건들을 선택하고 재배열하며, 개연적이거나 허구적인 사건들을 만들어내는가에 있다. 이것은 역사드라마의 역사의 소환과 재현방식에 관한 것이다. 이 논문의 목적은 역사드라마 〈미스터 션샤인〉이 역사를 소환하는 전략을 분석하는데 있다. 〈미스터 션샤인〉은 세 가지 방식으로 역사를 소환해서 재현했다. 역사의 전경화(前景化) 전략은 증거로서 역사를 재현하고 특정 장소를 의미화하는 것이다. 〈미스터 션샤인〉는 신미양요나 정미년 남대문 전투 등을 당시의 증언, 사진, 역사기록을 바탕으로 사실적으로 묘사함으로써 역사성을 높이면서 시청자로 하여금 실제 역사 속으로 몰입시킨다. 역사의 중경화(中景化) 전략은 역사기표들 중에서 선택가능한 것을 선별해서 드라마의 외적 개연성과 내적 개연성(허구적 상상력)을 높이는 것이다. 고종의 예치증서, 밀지, 제국익문사 등의 역사기표들은 허구적 인물, 실존인물, 개연적 인물들과 결합되어 서사의 중심을 이끌어간다. 역사의 배경화(背景化) 전략은 역사 시간과 공간을 압축하면서 재배열하는 것이다. 〈미스터 션샤인〉은 1902년~1907년까지를 다루고 있지만, 1870년대부터 1930년대에 나타나는 풍물, 유행, 문화 등을 압축해서 보여준다. 이것은 서사에 직접 개입하기보다는 서사 뒤에서 이야기를 보완해주는 기능을 수행한다. 〈미스터 션샤인〉은 세 가지 전략을 바탕으로 낭만적 사랑의 좌절을 세 가지 층위(동지적 사랑, 절대적 사랑, 배려적 사랑)에서 그려냈다. 이것들이 시청자를 역사 안으로 끌어들이는 역사효과를 만들어냈다고 평가할 수 있다.    It is one of quite interesting points to explore the ways in which a historical drama author selects and composes specific events from historical facts, and makes up fictive stories. This means that calling and representation of historical facts is an essential factor in the analysis of historical drama. In this context, this study investigates imaginative strategies on the historical drama, 〈Mr. Sunshine〉(2018, tvN). 〈Mr. Sunshine〉 uses the strategy of ‘history foreground’, which represents historical evidences and signifies the specific place. ‘Shinmeeyanggye’(Invasion of Korea by the three U.S. warships in 1871) is vividly portrayed, based on historical records, photographies and testimony. The strategy of historical background contributes the audience to enter into imaginative history. Secondly, the strategy of history middle-ground is to fill the gap between external probability(historical facts) and internal probability(story telling), inviting Kojong(a king of Chosun Dynasty)’s depository receipt, secret orders and the secret organization. Thirdly, the strategy of history background is to rearrange and compress historical time and space. Though 〈Mr. Sunshine〉 depicts historical facts from 1902 to 1904, it shows fashion, culture, scenery and customs from 1870s to 1930s.
드라마 품질(quality)과 해석의 개방성(openness)이 시청 만족도에 미치는 영향 | 2019.03.08
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
본 연구는 사회적 시청(TV 시청과 온라인 대화의 결합) 환경에서 드라마 품질과 개방성이 시청만족에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 드라마의 품질과 개방성을 중심으로 4가지 드라마 유형을 제시하였다. 품질과 개방성이 모두 높은 열린 텍스트, 품질은 높으나 개방성이 낮은 닫힌 텍스트, 품질은 낮으나 개방성이 높은 느슨한 텍스트, 품질과 개방성이 모두 낮은 고정된 텍스트이다. 연구 결과, 열린 텍스트 유형의 드라마에 대한 시청 만족도가 가장 높았고, 고정된 텍스트에 대한 만족도가 가장 낮았다. 또한 4가지 유형의 드라마에 대한 시청 만족도의 차이가 사회적 시청량에 따라 어떤 변화를 보이는지 분석해 보았다. 연구 결과, 고정된 텍스트의 경우 사회적 시청(시청 과정 및 시청 전후 온라인 대화)이 많아질수록 만족도가 유의미하게 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 닫힌 텍스트의 경우 사회적 시청을 많이 해도 만족도에 변화가 없는 것으로 나타났다. 이 연구는 다매체 이용을 통해 사회적 시청이 보편화되는 상황에서 시청자 만족을 향상시키기 위해서는 드라마의 품질 뿐 아니라 개방성에 주목해야 함을 시사한다.    This study analyzed the effect of drama quality and openness on viewing satisfaction in the social watching (combining TV viewing and online conversation) context. For this purpose, a typology of four types of dramas was presented focusing on the quality and openness of drama - open text with high quality and openness, closed text with high quality but low openness, loose text with low quality but high openness, and fixed text with low quality and openness. The study results showed that the viewing satisfaction of the open text drama type was the highest and the satisfaction of the fixed text was the lowest. The study also analyzed how the amount of social viewing moderate the effects of the four types of drama on viewing satisfaction. As a result of the study, it was found that the fixed text increased the satisfaction more as the social viewing increased. On the other hand, the closed text shows that there is no change in satisfaction when the amount of social viewing increased. This study suggests that attention should be paid not only to the quality of drama but also to openness in order to improve viewer satisfaction in the social viewing context.