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가상적 브랜드 교감 척도의 개발과 적용 : 브랜디드 VR 및 AR 콘텐츠를 대상으로 | 2020.02.19
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 이 연구는 소비자와 디지털 리얼리티 기반의 브랜디드 콘텐츠 내 브랜드 간의 교감을 가상적 브랜드 교감(이 하 VBC)으로 새롭게 개념 규정하고 본 개념을 측정하기 위한 척도를 개발할 목적으로 수행되었다. 방법 VBC의 개념 규정과 이를 측정하기 위한 척도의 개발, 그리고 브랜디드 디지털 리얼리티 콘텐츠의 수용 과정 에 관여하는 변인들과 VBC 간의 구조적 관계 파악을 위해 자극물을 활용한 설문 조사를 실시하고 SPSS와 AMOS를 활용하여 분석하였다. 결과 VBC는 오락적 실재감, 개인화된 통제감, 양방향성의 세 개 요인으로 확인되었다. VBC 하위 차원 중 오락적 실재감과 양방향성은 수용자의 지각된 전송에 긍정적인 영향을 미쳤다. 전송은 브랜디드 디지털 리얼리티 콘텐츠에 대한 수용자의 태도에 영향을 미치며, 해당 콘텐츠에 대한 태도가 긍정적일수록 구전 의도와 브랜 드 태도를 높이는 결과를 보였다. 논의 및 결론 본 연구는 디지털 리얼리티 환경에서 소비자-브랜드 관계를 객관적으로 탐색할 수 있는 타당성이 검증된 도 구를 개발했다는 의의가 있다.    Objectives This study investigated how consumers experience brands in digital reality environments (i.e., virtual reality and/or augmented reality). In this study, the consumers’ experiences were conceptualized as virtual brand connections (VBCs). Methods To investigate the structural relationship between VBC and other variables and to develop a tool to measure VBC, this study used a survey method and analyzed the data using SPSS and AMOS. Results The results of this study showed that the VBC is three-dimensional (entertainment and presence, personalized control, two-way communication). In particular, among the subdimensions of VBC, the data showed that the dimensions of ‘entertainment and presence’ and ‘two-way communication’ had significantly positive influences on the perceived narrative transportation, and in turn, strong positive impacts on attitudes toward the branded digital reality content. Conclusions This study not only provides a theoretical foundation to understand how consumers interact with brands exposed in digital reality content, but the study has implications for practitioners interested in using digital reality content for branding purposes.
언론 보도의 여성 혐오 그리고 남성 혐오 분석 : 언어 네트워크와 비판적 담론 분석의 결합 | 2020.02.19
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 여성 혐오 남성 혐오와 관련한 담론을 분석함으로써 우리 사회에서 여성 혐오와 남성 혐오에 대한 사회적 의 미와 해석들이 어떻게 부딪히고 있으며, 어떠한 담론들이 공중의 지지를 확보하고 사회적 의미를 재구성해 가는지를 탐색하고자 했다. 이를 통해서 궁극적으로 젠더와 관련한 우리 사회의 인식을 파악하고 사회 구조 의 질서와 변동을 이해하고자 했다. 방법 비판적 담론 분석 모델에 따라 담론을 텍스트, 담론적 실천, 그리고 사회적 실천 등의 세 가지 층위에서 분석 하였다. 텍스트 분석은 빅데이터에 기반해서 토픽 모델링을 사용하였고, 담론적 실천 분석을 위해서는 언어 네트워크 분석을 사용하였다. 담론의 사회적 실천 분석에서는 경쟁하는 담론들에 내재한 이데올로기를 분 석하기 위해 툴민의 논증법을 사용하였다. 결과 여성 혐오와 관련해서 보수지에서는 페미니즘, 온라인 갈등 등의 담론이 분석되었고, 진보지에서는 구조, 폭 력 등의 담론이 분석되었다. 남성 혐오와 관련해서 보수지에서는 혐오, 가해자 등의 담론이 분석되었고, 진 보지에서는 여성 혐오, 미러링 등의 담론이 분석되었다. 여성 혐오와 관련한 담론들 간에는 축소 지향의 보 수주의 이데올로기와 반가부장제 이데올로기가 대립했고 남성 혐오 관련한 담론들 간에는 가부장제와 반가 부장제 이데올로기 간의 대립이 있는 것으로 분석되었다. 논의 및 결론 다양한 개인과 조직을 대변하는 PR 커뮤니케이션은 사회적 의제와 관련된 담론들이 자유롭게 경쟁할 수 있 는 공론장을 형성해서 현실을 정의하고 사회를 변화시키는 데 기여할 수 있을 것이다.Objectives This study analyzed media reports related to misogyny and misandry as a framework for critical discourse analysis. Methods The data analyzed included about 1700 articles. Topic modeling and language network analysis were used to increase the reliability of the analysis. Results As a result of analyzing all the text by topic modeling, 30 topics were analyzed. After analyzing the discursive practice of misogyny, discourses on feminism, online conflict, events, disgust and content, and disgust and narratives were analyzed in the conservative papers and discourses on structure, violence, events, and civic movements were analyzed in the progressive papers, After analyzing the discursive practice of misandry, discourses on disparity, dislike, perpetrator, power, phobia, and damage were analyzed in the conservative papers and discourses on women’s dislike, femicide, mirroring, and bias were analyzed in the progressive papers. Conclusions In analyzing the social practice of discourse, competing discourses were analyzed to have opposition to and against patriarchal ideology.
메시지 레이블이 루머 공유 의도에 미치는 영향 : 메시지 신뢰성과 이슈 가상성의 조절된 매개 효과 모델 | 2020.02.19
기타 | 한국PR학회 (한국PR학회)
배경 및 목적 본 연구는 위험 커뮤니케이션 맥락에서 진위가 불확실한 루머 정보가 뉴스 혹은 소문이라고 명명될 때 메시 지 공유 의도가 달라지며, 메시지의 신뢰성이 이러한 관계를 매개하는지를 알아보았다. 또한 해석수준 이론 에 기반해 심리적 거리의 하나인 ‘가상성’이 메시지 신뢰성의 매개 효과를 조절하는지를 규명하고자 하였다. 방법 전국 단위의 온라인 패널 중 트위터 계정을 가지고 있는 19∼49세의 성인 178명을 대상으로 단일 요인 집 단 간 설계(메시지 레이블: 뉴스 vs. 소문) 온라인 유사 실험을 진행하였으며 실험 자극물은 트윗 메시지의 형 태로 제시하였다. 메시지 신뢰도, 공유 의도 및 지카 바이러스 위험에 관한 가상성 인식은 설문 조사하였다. 결과 지카 바이러스에 대한 가상성은 메시지 레이블과 공유 의도의 관계에 대한 메시지 신뢰성의 매개 효과를 조 절했다. 구체적으로 가상성이 낮은 경우에는 소문보다는 뉴스로 명명된 정보를 더 신뢰함으로써 뉴스로 명 명된 정보의 공유 의도가 높았다. 반면, 가상성이 높은 경우에는 뉴스보다는 소문이라고 명명된 정보를 더 신뢰함으로써 소문으로 명명된 정보의 공유 의도가 높았다. 논의 및 결론 루머의 ‘불확실성’ 속성에 따른 메시지의 특성 및 메시지 수용자의 심리적 거리, 특히 ‘가상성’의 특성을 결합 한 본 연구는 가상성 인식에 따라 공중을 세분화해 루머 통제 커뮤니케이션 전략을 수립하는 데 도움을 줄 수 있다.Objectives This study aimed to investigate a mediating role of message believability in the relationship between message label (news vs. rumor) and the intention to share the message in the context of risk communication. In addition, based on the construal level theory, this study explored the moderation of the effect of the message label on the intentional to share the message with others by hypotheticality. Methods A one factor between group design (message label: news vs. rumor) online experiment was conducted with 178 adults aged from 19 to 49 years old, who have a Twitter account from a national online panel. Experimental stimuli were presented in the form of tweet message regarding Zika virus. Participants answered survey questions about their hypotheticality on Zika virus problems, message believability and intention to share the message with other people. Results Hypotheticality moderated the mediating role of message believability in the relationship between the message label and the intention to share the message. Among those relatively high in hypotheticality, a label of rumor, opposed to a label of news, increased the intention to share the message by increasing the message believability. In contrast, among those relatively low in hypotheticality, a label of news, opposed to a label of rumor, increased the intention to share the message by increasing the message believability. Conclusions This study, which combines the characteristic of rumor messages of which validity is uncertain and the level of hypotheticality as a characteristic of rumor recipients, will help to develop rumor control communication strategies.
Alexander V. Laskin (Ed.) (2017). The handbook of financial communication and investor relations. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
Kathleen Hall Jamieson, Dan Kahan, and Dietram A. Scheufele (Eds.) (2017). The Oxford handbook of the science of science communication. New York, NY: Oxford University Press. | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
Faculty Workshop on How to Write Good Papers and How to Publish Them | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
How to Communicate in the Peer Review Process : A Gentle Guideline for Novice Researchers | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
The main purpose of this essay is to encourage novice scholars to participate in the peer review process. This essay discusses how to communicate during the process as a reviewer and an author. When evaluating a manuscript as a reviewer, the scholar needs to show respect to the authors, be cooperative with other members of the review team, and be timely with completing the review. The reviewer needs to also communicate with the editors regarding any concerns or problems in evaluating the submitted manuscript. More importantly, a reviewer needs to be consistent in the tone and the content of the evaluation when communicating with either the editor or the author. As an author, knowing the expectations of the editors, adhering to the submission guidelines, not taking rejections personally, and being reasonably flexible in adhering to the reviewer’s comments are some of the communicative strategies a scholar needs to bear in mind during the review process. Consequently, the peer review process will benefit from having scholars who use these communicative strategies.
Poongryu as the Origin of Affect Communication and Digital Ethics | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
This study intends to figure out a clue to mitigate or solve the shadow side of affective turn Korean society has been passing through. Poongryu has been recognized and recalled continuously as the origin of music, dance, discipline, and other cultural or religious activities in Korea. This study pays attention to the affective traits of poongryu, and indicates two implications to be related to and helpful for affective communication. One is related to the reconceptualization of communication. The other is engaged with digital ethics from the three traditional teachings. Communication is no longer considered as a question of transmission of information, but emerges as event. Digital ethics should be pursued and established with the quintessence of modern comprehensive morals, teachings, and wisdom humankind has achieved so far. Poongryu to be regarded as the origin of affect communication and digital ethics will be helpful for encountering and solving various social changes and problems
A Matter of Trust and Utility? Perceptions of Online Political Content, Protest, and Political Participation in South Korea | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
Social media and digital technologies have been leveraged for political engagement and social change, especially in the context of mass political movements. However, we know relatively less about how involvement in such political movements shapes perceptions of digitally-mediated political information and possibilities for future political engagement. The present study analyzes cross-sectional survey data collected in South Korea in the immediate aftermath of the 2016-2017 Candlelight Protests. We investigated whether social media use for political information, perceived utility, and trustworthiness of digitally-mediated political information would mediate the effects of recent protest participation on future political participation intentions. Path analysis results showed that protest participation positively influenced political participation intentions, with positive mediation observed for social media use; there, however, was no mediation for either perceived utility or perceived trustworthiness. The results of the present study offer further theoretical and practical insights into the connections between political mobilization and media trust
The Effects of Self-Stigma in Anti-Smoking Message Among South Korean Smokers | 2020.02.19
기타 | 한국언론학회 (한국언론학회)
The current research tested how an anti-smoking message with fear appeals and self-stigma operate. An online experiment with a sample of South Korean smokers (N = 331) found that fear appeals motivated smokers to quit smoking. Individuals with a high level of response efficacy showed a higher tendency to quit smoking when they were exposed to fear appeals, compared to those with a lower level of response efficacy. Self-stigma increased intentions to quit smoking and moreover, it conditionally influenced the effects of fear appeals on motivation to cease smoking for smokers with low response efficacy. Our results imply a beneficial role of self-stigma in health-promoting behaviors among smokers with low response efficacy when fear appeals are shown.
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