전문가들은 방송광고 판매 제도에 대해 어떻게 생각하는가?
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 30 pages| 2019.07.22| 파일형태 :
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자료요약
본 연구에서는 방송광고 산업의 현황과 문제점을 살펴보고 문헌 연구로 연구문제를 도출하였고 연구 방법으로 방송광고 관련 전문가의 의견을 3차례에 걸친 델파이 조사(n = 17)와 설문 조사(n = 81)를 실시하여 의견을 수렴, 분석하였다. 주요 과제로는 방송광고 판매 제도, 결합판매 제도, 방송광고 판매 영역의 문제점과 이의 개선 방안을 연구 결과로 제시하였다. 첫째, 변화하는 미디어 환경과 이용자의 이용 행태를 반영한 방송광고 판매 제도를 구축해야 한다. 둘째, 지상파 방송의 결합판매 의무 완화와 크로스미디어 렙으로의 진출을 위한 토대를 마련하여야 한다. 셋째, 기존 미디어와 방송광고의 상생을 위한 전략적인 플랫폼을 만들어야 한다. 넷째, 방송광고가 매력적인 미디어로 발전할 수 있도록 스마트 방송광고 전략의 체계를 수립해야 한다. 본 연구는 방송광고 판매제도 관련 연구로 학술적 의의를 갖는 것은 물론, 방송광고 판매 제도의 중장기적인 체계 마련을 위한 실무와 정책의 시사점을 제공할 것으로 기대된다. 
 
The purpose of this research is to investigate the current status and problems of the broadcasting advertising industry in Korea to propose the improvement plan and method of it. The research questions were derived through the literature review and then, analyzed by the opinions of the experts working on the broadcasting advertising industries based on Delphi survey (n=17) and questionnaire (n-81). As results, the research found three points of improvement to be proceeded in relevant sectors of the broadcasting advertising sales system, the combined sales system, and lastly, broadcasting advertising sales itself as follows. First, it calls for the establishment of a broadcasting advertising system that reflects the changing environment of media and user usage patterns. Second, it shows needs to lay the groundwork for easing the burden of terrestrial broadcasts and for entering the cross media rep. Third, it is necessary to establish a strategic platform for coexistence of existing media and broadcasting advertising. Fourth, smart broadcasting advertising strategy should be created and implemented so that broadcasting advertising can grow into a more attractive media. This research is expected to provide some implications for establishing the mid- as well as long-term policies to implement for the better system of broadcasting advertising sales system and in addition, it has an academic significance to contribute to the research arena of broadcasting advertising sales industry and its system.
목차
1. 서론
2. 문헌 연구
3. 연구문제 및 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
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