전공교육의 개편 방향 정립을 위한 광고홍보학 전공생들의 인식 탐구
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 24 pages| 2020.03.11| 파일형태 :
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자료요약
대학교육을 둘러싼 대내외 환경의 격변과 마케팅 생태계의 진화에 따라 광고홍보학 전공도 새로운 전기와 위기의 시대를 맞이하고 있다. 지금까지 30여 년에 걸쳐 광고홍보학 전공교육에 관한 다수의 연구가 수행되었지만, 부단히 변화하는 시대에 능동적으로 대처하고 생존 경쟁에서 살아남기 위해서는 교육의 현황과 수요를 냉정히 진단하고 최적의 방향을 모색하려는 연구가 꾸준히 시도될 필요가 있다. 이에 본 연구는 대학교육의 수용자인 재학생들을 대상으로 광고홍보학 전공교육에 대한 다양한 측면에서의 인식을 조사하고, 응답 데이터의 분석을 토대로 바람직한 교육체계 개편을 위한 함의를 도출하고자 하였다. 전국 17개 대학의 광고홍보학 전공생들이 본 연구의 설문조사에 참여하였으며, 총 818명의 응답이 통계 분석에 사용되었다. 연구 결과, 실무교육 강화에 대한 전공생들의 요구가 매우 높았고, 향후 전공교육의 근본적 개선을 추진함에 있어 장애 요인과 더불어 희망적 요인도 공존함을 확인할 수 있었다. 그 밖의 주요한 결과들을 해석하고, 이를 바탕으로 변화의 추진 과정에 있어 염두에 두어야 할 시사점 및 후속 연구의 방향성에 대해 논의하였다.
 
According to the environmental changes surrounding college education and marketing in South Korea, the college major of advertising and public relations (hereafter PR) is facing the era of a new momentum and crisis. Although a number of studies about the major education of advertising and PR have been carried out since the major’s establishment 30 years ago. it is necessary to conduct the research, which makes a diagnosis about current status of the major education and educational needs and seeks for optimal directions for improvement, to actively cope with social changes and to survive the competition. Considering this need, the present study examined perceptions of college students who major in advertising and PR regarding the major education in a variety of perspectives and tried to provide implications for desirable changes in the major education system based on the analysis of survey data. Students from 17 universities participated in the online survey for this study and a total of 818 responses were used for statistical analyses. Results revealed that most students want the advertising and PR major to reinforce practical education and there are both positive and negative factors in working for fundamental changes of the major education in the future. Furthermore, this study interpreted additional findings and provided several implications for significant attempts made to enhance the major education of advertising and PR, along with the directions for follow-up research.
목차
1. 서론
2. 광고홍보학 전공교육에 대한 선행 연구 고찰
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract
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