소셜 네트워크 서비스(SNS) 연구에 대한 메타 분석
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 33 pages| 2020.01.08| 파일형태 :
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자료요약
이 연구는 2000년 이후부터 진행된 SNS 관련 연구들 가운데 광고 및 PR 분야에서 행해진 연구들을 연구 목적, 분석 방법, 연구 대상, 주요 이론, 주요 변인 등의 차원에서 메타 분석을 실시하였다. 연구 결과, SNS 유형들 가운데 페이스북에 관한 연구가 압도적으로 많았다. 연구 방법에 있어서는 거의 대부분이 양적 방법을 사용했으며, 설명적 연구보다는 탐색적 연구가 많았다. 눈에 띄게 많이 사용된 이론은 없었으며, 약 21개의 이론이 가설 도출을 위해 사용되었다. 주요 변인들을 수용자 특성, 메시지 특성, 매체 특성, 커뮤니케이션 전략, 기업 특성의 카테고리로 우선 분류한 다음, 세부 주요 변인들을 독립, 매개, 조절, 종속 변수로 나누어 살펴보았다. 전통적 매체보다는 SNS 환경에서 보다 사용이 적합한 변인이 있었으며, 이는 참여 및 개입을 의미하는‘인게이지먼트’였다. SNS와 관련한 연구 흐름과 앞으로의 연구 방향 등에 관해 논의되어졌다.

This study conducted meta-analysis of SNS-related studies conducted since 2000 on the basis of research purposes, methods, subjects, main theories, and so on. This study found that studies related to Facebook among SNS types dominated SNS articles. In terms of research methods, almost all used quantitative methods, and there were more exploratory studies than descriptive. No theory was used noticeably much, and about 21 theories were used to derive hypotheses. The main variables were first classified into categories of receptor characteristics, message characteristics, media characteristics, communication strategies, and corporate characteristics, then detailed major variables were divided into independent, mediated, controlled, and dependent variables. There was a variable that was more suitable for use in social networking services than traditional media. That was ‘engagement’ meaning participation and intervention. The research flows related to SNS and the future direction of research were discussed.
목차
1. 서론
2. 문헌 연구
3. 연구문제 및 연구 방법
4. 결과
5. 논의
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