자료요약
메타 분석은 특정 연구 분야에서 진행되어 온 서로 다른 다수의 연구들이 제시한 축적된 결과를 통합적으로 분석하여 제시한다는 점에서 근래 들어 다양한 분야에서 시도되고 있다. 국내 광고학 및 홍보학 영역과 관련 분야도 예외가 아니며, 최근 주요 주제 및 핵심 연구 변인들에 대한 메타 분석이 수행되고 있다. 본 연구는 해당 분야에서 메타 분석을 적용한 연구들의 질적 평가를 실시하여, 그 결과들에 대하여 어느 정도의 신뢰성 및 타당성을 부여할 수 있을지에 대해 알아보고자 하였다. 광고학, 홍보학, 커뮤니케이션학, 마케팅학 등 관련 분야에서 최근까지 수행된 23편의 논문들을 대상으로 AMSTAR 가이드라인을 적용하여 질적 평가를 실시하였으며, 평가 항목 11개에 대하여 구체적인 결과를 제시하였다.
Meta-analysis has recently been popularized in various fields since it enables researchers to integrated the results from previous studies in a systematic way. Advertising and Publication Relations research fields also have yielded meta-analysis works to investigate critical topics and variables. The current study tries to evaluate qualitatively previous meta-analysis research works in the fields. Meta-analysis research works in the fields of Advertising, public relations, communication, and marketing are sampled, and a total of 23 studies were analyzed with AMSTAR guideline. Individual 11 items of the guideline were applied and specific recommendations for future research are provided.
Meta-analysis has recently been popularized in various fields since it enables researchers to integrated the results from previous studies in a systematic way. Advertising and Publication Relations research fields also have yielded meta-analysis works to investigate critical topics and variables. The current study tries to evaluate qualitatively previous meta-analysis research works in the fields. Meta-analysis research works in the fields of Advertising, public relations, communication, and marketing are sampled, and a total of 23 studies were analyzed with AMSTAR guideline. Individual 11 items of the guideline were applied and specific recommendations for future research are provided.
목차
1. 문제의 제기
2. 메타 분석과 그 적용
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
2. 메타 분석과 그 적용
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
메타 분석
AMSTAR
Meta-analysis