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자료요약
본 연구는 장기간 목표 행동의 실행 의도를 높이기 위해 미래 예측 방식과 정서 사건, 메시지 프레이밍의 효과를 검증하였다. 목표 행동의 실행 의도는 목표의 시작 시점부터 목표의 종료 시점까지의 시간을 얼마나 짧게 지각하였느냐가 매개한다는 것을 확인하였다. 연구 1은 2(미래 예측 방식: 순향/역향) × 2(정서 사건: 긍정/부정)의 요인 설계를 하였으며, 종속 변인은 목표 행동의 실행의도(프로그램 신청 의도), 매개 변인은 시간 지각을 측정하였다. 이원 분산 분석 결과, 순향으로 목표 수행 기간 동안 발생할 사건을 예측하는 것보다 역향으로 예측하는 것이 목표 행동의 실행의도가 높았다. 이러한 효과는 시간 지각이 매개한다는 것을 검증하였다. 연구 2는 2(미래 예측방식: 순향/역향) × 2(정서 사건: 긍정/부정) × 2(메시지 프레이밍: 긍정/부정)의 요인 설계를 하였으며, 종속 변인은 목표 행동의 실행 의도(개인연금의 가입 의도), 매개 변인은 시간 지각을 측정하였다. 분석 결과, 삼원 상호작용이 통계적으로 유의하였다. 순향 예측의 경우, 목표 수행 기간동안 자신에게 발생 가능한 부정적인 사건을 상상해 보고, 이후에 목표 행동을 함으로써 미래의 부정적인 상황에서 벗어날 수 있다는 긍정적 메시지가 제시되었을 때 목표의 실행 의도가 높았다. 반면, 역향 예측에서는, 자신에게 발생 가능한 긍정적인 사건을 상상해 보고, 그 뒤 목표 행동을 함으로써 예상했던 긍정적인 미래를 누릴 수 있다는 긍정적 메시지를 제시했을 때 목표의 실행 의도가 높았다. 이러한 효과는 수행 기간에 대한 시간 지각이 조절된 매개 역할을 한다는 것을 확인하였다.
This study examined the effects of future prediction, emotional events, and message framing in order to increase the intention of long-term goal behavior. It was confirmed that the intention of the target action mediated how short the time from the start point of the goal to the end point of the goal was perceived. Study 1 was designed 2 (future prediction: forecasting/backcasting) × 2 (affective event: positive/negative). The dependent variable was the intention to execute the goal behavior (program application intention). As a result of two - way ANOVA, it was more intentional to execute the target behavior than to anticipate the events that occur during the target execution period in backcasting. These effects were verified to be mediated by time perception. Study 2 was designed 2 (future prediction: forecasting/backcasting) × 2 (affective event: positive/negative) × 2 (message framing: positive/negative). The mediator measured the time perception. As a result, three-way interaction was statistically significant. In forecasting, when the positive message was presented, the intention of the goal is high. On the other hand, in backcasting, when the positive message was given, the intention of the goal is high. This effect was confirmed as a moderated mediating role of time perception.
This study examined the effects of future prediction, emotional events, and message framing in order to increase the intention of long-term goal behavior. It was confirmed that the intention of the target action mediated how short the time from the start point of the goal to the end point of the goal was perceived. Study 1 was designed 2 (future prediction: forecasting/backcasting) × 2 (affective event: positive/negative). The dependent variable was the intention to execute the goal behavior (program application intention). As a result of two - way ANOVA, it was more intentional to execute the target behavior than to anticipate the events that occur during the target execution period in backcasting. These effects were verified to be mediated by time perception. Study 2 was designed 2 (future prediction: forecasting/backcasting) × 2 (affective event: positive/negative) × 2 (message framing: positive/negative). The mediator measured the time perception. As a result, three-way interaction was statistically significant. In forecasting, when the positive message was presented, the intention of the goal is high. On the other hand, in backcasting, when the positive message was given, the intention of the goal is high. This effect was confirmed as a moderated mediating role of time perception.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 개요
4. 연구 1
5. 연구 2
6. 종합 논의
2. 이론적 배경
3. 연구 개요
4. 연구 1
5. 연구 2
6. 종합 논의
순향 예측
역향 예측
정서 사건
정서평가이론
정서 조절이론
메시지 프레이밍
목표 행동
시간 지각
future prediction
forecasting
backcasting
affective event
affect regulation theory
affect evaluation theory
message framing
time perception goal behavior intention








