개인방송의 진행자와 이용자 속성이 재미지각에 미치는 영향 : 뷰티콘텐츠를 중심으로
한국언론학회 | 한국언론학회 | 41 pages| 2019.07.08| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 최근 이용자의 급속한 확대와 함께 그 영향력이 증대하고 있는 개인방송의 진행자와 이용자의 속성, 그리고 이들의 의사소통을 통해 형성된 의사인간관계가 이용자의 재미지각에 미치는 영향을 고찰하였다. 이를 통해, 개인방송 진행자와 이용자의 속성에 따라 상호간의 소통을 통한 의사인간관계에 미치는 영향을 확인하고, 이러한 의사인간관계가 개인방송 이용에 있어 지각하는 재미라는 심리적인 변인에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구결과, 개인방송을 진행하는 정보원의 속성이 이용자와의 의사인간관계에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 이용자의 속성은 이러한 의사인간관계에 영향을 주지 않았다. 진행자와 이용자의 소통을 통한 의사인간관계는 재미지각에 유의미한 영향을 주었고, 진행자와 이용자의 속성이 직접적으로 재미지각에 일부 영향을 주지만, 의사인간관계의 매개를 통해 보다 직접적인 영향을 주었다. 종합적으로, 개인방송 시청에 있어 진행자와 이용자의 의사인간관계가 재미지각에 영향을 미치고, 이러한 의사인간관계에는 진행자의 속성이 영향을 주는 것으로 나타났다. 
 
This study confirms the effect of personal broadcasting producer"s and user"s characteristics and the parasocial interaction that was formed through communication on user"s perception of fun, which has been increasing rapidly with the rapid expansion of users. Through this, we confirm the effect of parasocial interaction according to the characteristics of the personal broadcasting producer and user, and examines the effect of such parasocial interaction on psychological variables such as perceived fun in personal broadcasting use. As a result of research, it was confirmed that the characteristics of the personal broadcasting producers affects the parasocial interaction with the users. On the other hand, the characteristics of the users did not affect parasocial interaction. The parasocial interaction through communication between the producer and the user has a significant effect on the perception of fun, and the characteristics of the producer and the user have a direct influence on the perception of the fun, but it has direct effect on the mediation of the parasocial interaction. Overall, the parasocial interaction between the producer and the user affects the perceived fun of watching the personal broadcasting and the producer"s characteristics have an effect on the parasocial interaction.


목차
1. 문제제기
2. 문헌연구
3. 연구방법
4. 분석결과
5. 연구 함의 및 제언 
#개인방송 #의사인간관계 #재미 #정보원속성 #이용자속성 #Personal broadcasting #parasocial interaction #fun #Characteristics of Producer #Characteristics of Users
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