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자료요약
본 연구는 수용자들이 플라스틱 사용 줄이기 캠페인에 노출되었을 때 환경오염에 대한 사전 태도와 메시지의 이성적/감성적 소구 유형에 따라 공익광고 캠페인 반응에 차이가 있는지 살펴보았다. 환경에 대한 사전 태도는 사전 설문을 통해 본 실험이 시작되기 하루 전 측정되었으며 본 실험은 환경오염에 대한 사전 태도(고/저) × 메시지 소구 유형(이성/감성)으로 실험 설계되었다. 분석결과 환경오염에 대한 사전 태도와 메시지 소구 유형은 상호작용하여 환경보호 캠페인에 대한 태도와 환경보호 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상호작용 효과는 주로 감성적 소구 메시지에서 환경오염에 대한 사전 태도의 높고 낮음에 따라 차별적으로 반응하는 것을 확인할 수 있었다. 참여자들의 캠페인에 대한 태도, 환경 보호 태도, 행위 의도는 이성적 메시지보다 감성적 소구 방식의 메시지에서 높게 나타났다. 본 연구는 앞서 진행되었던 다양한 캠페인 메시지 가운데 상대적으로 적게 연구된 환경 보호 주제에서, 이성적 소구와 감성적 소구 가운데 어떤 메시지 소구 유형이 효과적인지 환경오염 사전 태도를 고려하여 살펴보았다는 데 의의가 있다.
This study investigates how the interaction of prior attitudes to the environmental issue and the rational/emotional appeal type influence on attitudes and behavioral intentions responding to the campaigns to solve an environmental issue. Experiments were conducted with 132 subjects and prior attitudes to the environmental issue were measured at the differential time, around a day before the main experiment. The experiment was designed with 2(prior attitude to the environmental issue: low/high) × 2(message appeal: rational/emotional) factorial. The major findings are as follows. Significant interactions between ad attitudes and environmental protection attitudes were found. Participants’ campaign attitudes, environmental protection attitudes, and a measure of conduct were high in emotional appeal messages. Those with a high level of environmental pollution awareness were able to confirm that they responded more positively to rational messages. The overall results suggest that it is necessary to make a detailed strategy for the proper target in the campaign for an environmental issue.
This study investigates how the interaction of prior attitudes to the environmental issue and the rational/emotional appeal type influence on attitudes and behavioral intentions responding to the campaigns to solve an environmental issue. Experiments were conducted with 132 subjects and prior attitudes to the environmental issue were measured at the differential time, around a day before the main experiment. The experiment was designed with 2(prior attitude to the environmental issue: low/high) × 2(message appeal: rational/emotional) factorial. The major findings are as follows. Significant interactions between ad attitudes and environmental protection attitudes were found. Participants’ campaign attitudes, environmental protection attitudes, and a measure of conduct were high in emotional appeal messages. Those with a high level of environmental pollution awareness were able to confirm that they responded more positively to rational messages. The overall results suggest that it is necessary to make a detailed strategy for the proper target in the campaign for an environmental issue.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의 및 결론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의 및 결론
환경보호 캠페인
이성적 소구
감성적 소구
환경보호 태도
Attitude to Environmental issue
Campaign for Environmental Protection
Rational Appeal
Emotional Appeal
Behavioral Intention








