성폭력 근절 공공 캠페인 기획을 위한 방향성 모색
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 43 pages| 2018.11.22| 파일형태 :
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자료요약
이 연구는 성폭력 범죄(성희롱, 성추행, 성폭행) 관련 언론 보도와 대학생들의 인식에 대한 심층분석을 통해 성폭력에 대한 우리 사회의 인식을 탐색한다. 이를 통해, 성폭력 근절 공공 캠페인에 대한 바람직한 기획 방향을 모색하고자 한다. 성폭력에 대한 전반적인 사회적 인식과 여론을 살피기 위해 관련 언론 보도에 대한 의미 연결망 분석을 시도했다. 또한, 기존 사회 통념에 상대적으로 자유로운 대학생들을 주요 공중으로 선정하여 심층 면접을 진행했다. 분석 결과, 언론과 공중 모두 성폭력 범죄를 성희롱, 성추행, 성폭행 등의 세부적인 형태로 구분하여 인식하는 것으로 나타났다. 이는 우리 사회가 성폭력을 심각한 인권 침해 범죄라는 포괄적 개념으로 인식하기보다는 처벌 강도와 수위에 따라 분리된 문제들로 나누어 살피는 것으로 보인다. 또한 성폭력 범죄에 대해 남성은 가해자이고 여성은 피해자라는 성별 차이에 따른 차별적 인식을 나타냈다. 이러한 성폭력에 대한 사회적 인식은 성범죄에 대한 태도에 영향을 미칠 수 있다. 결론적으로, 성폭력 근절 캠페인 기획 방향은 성폭력에 대한 명확한 개념 규정과 피해자 중심의 인권 교육 강화에 초점을 둘 필요성을 제기한다. 
 
The purpose of the current research is to focus on sexual violence and suggests ways in which more effective sexual violence prevention public campaign can be delivered. For this objective, media coverage of 13 major Korean news outlets were examined by using semantic network analysis. By focusing on how news have covered issues concerning sexual violence from 2010∼2017, we sought to examine key terms, concepts, ways in which news have framed topics related to sexual harrassment, sexual assault and sexual violence. In addition, by examining how 34 college students make meaning of sexual violence we sought to understand the effects of media as well as how college students understand the difference between sexual harrassment, sexual assaults and sexual violence. The results of media coverage indicate that the media differentiates between the 3 terms and women, law, police were the most frequently used terms-indicating all 3 terms are related to violence against women. Results of the focus group interviews revealed that participants understood 3 terms to be different, moreover, they suggested society’s high tolerance on sexual harrassment and assault to be problematic, also adding that ways in which media covers these issues has influence on secondary damage. Specific ways to bring more effective sexual assault prevention campaigns based on the findings of the study are suggested.
목차
1. 서론
2. 성폭력 개념
3. 성폭력에 대한 언론 보도
4. 성폭력에 대한 사회적 인식
5. 연구문제
6. 연구 방법
7. 언론 분석 결과
8. 공중 분석 결과
9. 논의
성폭력 성희롱 성추행 성폭행 사회적 인식 언론 의미 연결망 분석 질적 연구 sexual assault sexual harrassment sexual violence social perception media coverage semantic qualitative research
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