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자료요약
본 연구는 인터넷 도입부터 현재까지 인터넷 뉴스 생태계의 변화를 역사적으로 설명하기 위해, 유용한 시대적 구분을 통해 각 시기별로 이정표가 될 만한 사건을 중심으로 뉴스 생태계의 변화를 탐색해본 연구이다. 연구결과, 1단계(1995년-2003/2004년)는 이용자들의 뉴스 생산과 인터넷을 통한 토론이 활성화되면서 시민저널리즘이 구현되었으며, 포털 뉴스가 서서히 부상했던 시기였다. 2단계(2004/2005년-2007/2008년)에는 블로그와 다음 아고라를 통해 이용자들이 적극적인 뉴스 생산과 여론 형성의 중심적 역할을 하며 현실에 참여했고, 포털 중심의 뉴스 소비 패턴이 정착되었다. 3단계(2008/2009년-2012/2013년)는 네이버의 뉴스 유통에 의존적인 언론사들이 저널리즘의 원칙을 저버리면서 만들어낸 뉴스 생태계의 기형적인 상황 속에, 소셜미디어를 통한 뉴스 공유의 파급력으로 이용자의 참여가 더욱 활발해진 시기였다. 4단계(2013/2014년-2019년)는 기존 언론과 뉴스 유통 플랫폼인 네이버에 대한 신뢰도까지 낮아진 가운데, 개인 유튜브 생방송 뉴스들이 우후죽순 생겨나고 허위조작뉴스가 확산된 혼란기였다.
This study aims to historically explain changes in the Internet news ecosystem from the Internet introduction period until today. To this end, in-depth interviews with journalism scholars were conducted to come up with useful periodical classifications and explore changes in the news ecosystem focusing on milestone events in each period. According to this study, Period 1 (1995~2003/2004) saw the embodiment of citizen journalism by users’ news production and active dialogue on the Internet and the slow emergence of portal news. In Period 2 (2004/2005~2007/2008), the users played a pivotal role in active news production and formation of public opinion through blogs and Daum Agora and a portal-driven news consumption pattern was settled down. In Period 3(2008/2009~2012/2013), the news consumption pattern was centered around Naver and the news media turned away from the principle of journalism as they became dependent on Naver"s news distribution, all of which deformed the news ecosystem and made users" participation more active, powered by news sharing through social media. Period 4 (2013/2014~2019) was the era of chaos, where the conventional news media as well as Naver, a news distribution platform, lost credibility, while personal YouTube live news was springing up everywhere and fake news, diffusing.
This study aims to historically explain changes in the Internet news ecosystem from the Internet introduction period until today. To this end, in-depth interviews with journalism scholars were conducted to come up with useful periodical classifications and explore changes in the news ecosystem focusing on milestone events in each period. According to this study, Period 1 (1995~2003/2004) saw the embodiment of citizen journalism by users’ news production and active dialogue on the Internet and the slow emergence of portal news. In Period 2 (2004/2005~2007/2008), the users played a pivotal role in active news production and formation of public opinion through blogs and Daum Agora and a portal-driven news consumption pattern was settled down. In Period 3(2008/2009~2012/2013), the news consumption pattern was centered around Naver and the news media turned away from the principle of journalism as they became dependent on Naver"s news distribution, all of which deformed the news ecosystem and made users" participation more active, powered by news sharing through social media. Period 4 (2013/2014~2019) was the era of chaos, where the conventional news media as well as Naver, a news distribution platform, lost credibility, while personal YouTube live news was springing up everywhere and fake news, diffusing.
목차
1. 문제제기
2. 연구의 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
2. 연구의 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
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