Perception of Public Relations Majors and Non-Public Relations Majors on Public Relations Studies and The Industry
한국PR학회 | 한국PR학회 | 37 pages| 2019.11.29| 파일형태 :
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자료요약
Objectives The purpose of this study was to investigate the perceptions held by public relations majors and non-majors on public relations studies and the industry in Korea. Methods This study used content analysis and in-depth interview methods. Results Focus group interviews with 37 participants revealed that PR majors perceived PR to be the same as advertising and promotion prior to taking PR courses, but after taking PR courses, they found it to be a more comprehensive and valuable discipline, albeit rigid. Regarding the industry, PR majors perceived it as too meticulous, allowing no room for mistakes yet providing a work environment conducive to child-rearing, and having a low success-ceiling. They were also found to perceive the industry to be ethically challenging with an unequal power dynamic between practitioners and journalists. Finally, the majors were found to perceive PR practitioners as having PR pride. For the non-majors, the findings show that they perceived PR to be about promotion and that people aiming to pursue it as a career need creativity; furthermore, they were found to perceive the PR industry to be manipulative, narrow, and never in power (PR practitioners). The findings of in-depth interviews elucidate the ways in which PR majors and potential majors perceive public relations in Korea. In terms of a content analysis of 35 universities with public relations programs, the findings show that the programs’ average ratio of PR to advertising courses is 1:1.6. Conclusions The study offers ways to strengthen PR programs and suggests ways to change the negative perception of PR to a more positive one to better communicate PR to larger constituents. 
 
배경 및 목적 본 연구에서는 홍보 전공자 및 비전공자들이 홍보학 및 업계에 대해 어떻게 인식하는지 살펴보는 것을 주목 적으로 하였다. 방법 위의 목적을 위해 본 연구에서는 내용 분석과 심층 인터뷰를 사용하였다. 결과 국내에 ‘홍보’가 학과 명칭으로 들어가는 35개의 커리큘럼 및 37명의 전공자 및 비전공자들을 통해 아래와 같은 결과를 도출해 내었다. 전공자들의 경우에는 전공 수업 이수 전에는 홍보를 광고 혹은 프로모션으로 인 식하는 것으로 나타났으며 전공 수업 이수 후에야 홍보가 어렵지만, 포괄적이며 의미 있는 전공이라고 인식 하는 것으로 나타났다. 또한 업계에 대해서는 꼼꼼함을 요구하며, 실수를 하면 안 되는 분야라고 인식하고 있었으며 육아에 도움이 되는 업무 환경을 제공하는 것으로 인식하였다. 하지만 업계 자체가 자신들이 원하 는 사회적 성공을 가져다주지는 않는 것으로 인식하는 것으로 나타났다. 아울러 전공자들은 언론인들과 홍 보 실무자들 간의 권력 불균형이 있는 것으로 인식하고 있었으며 여러 차원에서 윤리적 도전을 직면하는 분 야라고 인식하고 있었다. 비전공자들의 경우에는 홍보는 프로모션과 관련성이 높으며 홍보 전공자들이 되 기 위해서는 창의성이 요구된다고 인지하고 있는 것으로 나타났다. 35개 학교의 홍보 전공 웹사이트에 있는 교과목 목록을 근거로 실시한 내용 분석에 있어서는 홍보 대 광고 수업의 비율은 1:1.6인 것으로 나타났다. 논의 및 결론 본 연구는 위의 연구 결과를 근거로 홍보 교과 과정에 대한 제안 및 홍보에 대한 부정적인 인식에 대한 대응 방법을 제시하며 추후 홍보업계와 긴밀하게 협업을 하게 될 인접 학문 졸업생들의 홍보에 대한 긍정적 인식 제고 방법을 제시하는 데 의의를 둔다.
목차
Abstract
Introduction
Literature Review
Development of Public Relations Studies in Korea
Curriculum in PR studies in Korea
Development of PR Industry in Korea
PR studies as seen by academics
Methods
Focus Group Interview sample
Content analysis of web sites
Data analysis
Interview analysis
Content analysis
Results
Isn’t PR the same as advertising?
Isn’t PR promotion?
PR is everywhere and much more comprehensive (than I had ever thought)
PR is a valuable discipline
PR is too rigid
Meticulous-no room for mistakes
Work environment conducive for child-rearing but low success-ceiling of the industry
Gap between academia (classroom) and the industry: Ethics and power
Perception on PR practitioners (choose one or two words): self-controlled with PR pride
PR is about promotion and you need to be creative
PR is manipulative, narrow, and never in power
Discussion
Importance of communicating PR to PR majors
Using different platforms to effectively communicate PR to the larger public
Conclusion
References
한국PR학회 홍보 프로모션
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