- [2025년 7월] 2025 상반기 디지털 미디어 & 마케팅 결산
- 2025 메조미디어 트렌드 리포트
- [플레이디] 2025 광고·마케팅 트렌드 전망 리포트
- [플레이디] [손해보험] 시장 변화에 기회 삼아 미래를 준비하는 손해보험사들의 생존 경쟁 시작
- [2025년 5월] MEDIA & MARKET ISSUE
- [나스미디어]2024년 11월 2025 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- 2024 메조미디어 트렌드 리포트
- 2025년 2분기 인터넷 노출형광고 결산보고
- [Case Study] Internet_쌤소나이트_하이시에라 런칭 캠페인/일동제약_비오비타 아기모델 선발 캠페인
- 2025년 8월 매체력 평가 리포트
국내 광고학 분야의 사례 연구 방법론에 대한 고찰 - 1990년∼2016년 연구 논문을 중심으로
자료요약
사례 연구가 광고학 분야에서 매우 유용한 방법론임에도 불구하고 그 가치만큼 제대로 활용되지 못하고 있는 실정이다. 이에 이 연구는 사례 연구의 올바른 방법론적 제언을 도출하기 위하여 사례 연구가 국내 광고학 연구 분야에서 어떻게 이용되고 있는지를 메타 분석을 통해 통합적으로 살펴보고 특징과 문제점을 고찰하였다. 국내 주요 4대 광고학술지에 게재된 광고 사례 연구 논문 118편을 분석한 결과, 연구문제나 연구 방법론에 대한 논의의 부재, 자료 수집에 대한 기술의 부재 등 방법론적 체계가 매우 취약했으며, 연구 절차나 과정이 단순하거나 편향된 것으로 분석되었다. 이는 사례 연구라는 방법론의 장점과 유용성에 대한 국내 연구자들의 인식 부족을 시사하는 것으로, 광고학 연구의 발전을 위해 사례 연구 방법론에 대한 적절한 이해와 고민을 제안하였다.
Although case studies are very useful in advertising researches, few researchers have considered it as an appropriate research tool. This study shows how the case study is used, demonstrates the misuses and misconceptions associated with the application of the case study method and provides understanding of its utility. For this, it examines case studies used in advertising research articles published in the Big 4 advertising journals in Korea from 1992 to 2016 through meta-analysis. As a result, ambiguous research designs and weak methodological frames are revealed. Based on these findings, this study underlines the methodological strengths of case studies and proposes deeper understandings and considerations to develop the case study method.
Although case studies are very useful in advertising researches, few researchers have considered it as an appropriate research tool. This study shows how the case study is used, demonstrates the misuses and misconceptions associated with the application of the case study method and provides understanding of its utility. For this, it examines case studies used in advertising research articles published in the Big 4 advertising journals in Korea from 1992 to 2016 through meta-analysis. As a result, ambiguous research designs and weak methodological frames are revealed. Based on these findings, this study underlines the methodological strengths of case studies and proposes deeper understandings and considerations to develop the case study method.
목차
1. 서론
2. 이론적 개념 및 선행 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 결론 및 제언
참고문헌
2. 이론적 개념 및 선행 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 결론 및 제언
참고문헌
사례 연구
메타 분석
광고 연구 방법론
광고사례
광고 캠페인 사례
case study
meta analysis
methodological review
advertising