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경제커뮤니케이션 효과이론에 대한 실증적 분석
한국언론학보 |
한국언론학회 |
43 pages|
2017.03.15|
파일형태 :
자료요약
이 연구는 한국 경제뉴스, 객관적 경제현실, 주관적 경제현실인식, 그리고 대통령 경제지지도를 포함하는 4개 경제커뮤니케이션 변수 간의 상호 효과의 위계, 방향, 강도, 그리고 지속성을 정부별, 경기국면별 시기로 구분해 분석함으로써 경제커뮤니케이션 이론을 통합적으로 검정했다. 경제커뮤니케이션 효과의 특징과 구조를 서로 다른 정치경제적 조건 속에서 살펴보기 위해 경제 시계열분석방법인 벡터자기회귀(VAR)모형과 충격반응함수(IRF)를 적용했다. 분석결과는 다음과 같다. 전체적으로 미래경제현실이 나빠질 것으로 예상되며 미디어 논조도 부정적으로 바뀌었으며, 부정적인 경제뉴스 논조는 미래경제상황에 대한 국민 인식에 부정적으로 영향을 미쳤다. 또한 대통령 지지도와 미래경제상황에 대한 전망은 서로 영향을 주고받았다. 즉, 대통령 지지도가 올라가며(내려가며) 미래경제상황에 대한 전망이 호전(악화)되고, 미래경제상황에 대한 전망이 좋아지거나 나빠지면 대통령 지지도에도 변화가 생겼다. 아울러 경기가 좋을 때보다 나쁠 때 외부 충격의 반응이 더 크고, 더 오래 지속되는 것으로 나타났다. 한국 경제커뮤니케이션 효과는 정치경제적 구조와 조건에 따라 서로 차이가 있다는 사실을 이론적으로 논의했다.
This study tested path, direction, intensity, and persistence of the mutual effects of the four economic communication variables, the Korean economic news, objective economic reality, perceptions of subjective economic reality, and presidential job approval. In order to investigate the characteristics and structure of the Korean economy in different political and economic conditions, the vector-autoregression (VAR) model and impulse and response function (IRF) were applied. The results of the analysis are as follows. When media tone has turned negative, overall economic reality of the future is expected to deteriorate. Negative economic news tone also negatively affected the public’s view of my situation. In addition, president’s popularity and future economic prospects have influenced each other. In addition, when economic situation is bad than good, the response of the external impact is larger and lasts longer. This paper discussed the effect of economic communication on the Korean economy is different depending on the political and economic structure and conditions.
This study tested path, direction, intensity, and persistence of the mutual effects of the four economic communication variables, the Korean economic news, objective economic reality, perceptions of subjective economic reality, and presidential job approval. In order to investigate the characteristics and structure of the Korean economy in different political and economic conditions, the vector-autoregression (VAR) model and impulse and response function (IRF) were applied. The results of the analysis are as follows. When media tone has turned negative, overall economic reality of the future is expected to deteriorate. Negative economic news tone also negatively affected the public’s view of my situation. In addition, president’s popularity and future economic prospects have influenced each other. In addition, when economic situation is bad than good, the response of the external impact is larger and lasts longer. This paper discussed the effect of economic communication on the Korean economy is different depending on the political and economic structure and conditions.
목차
1. 문제제기
2. 이론적 논의
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 함의와 결론
참고문헌
Abstract
2. 이론적 논의
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 함의와 결론
참고문헌
Abstract
경제뉴스
객관적 경제현실
주관적 경제현실인식
대통령 지지도
벡터 자기회귀(VAR)
충격반응함수(IRF)
economic news
objective economic reality
perceptions of subjective economic reality
presidential approval
vector-autoregression (VAR)
impulse and response function(IRF)
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