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지역문화축제의 마케팅활성화 방안에 관한 연구 | 2007.01.01
광고와 마케팅 | (동국대학교)
Culture industry is one of the areas where the best Value-Added is created in the 21st century. Especially, a successful regional culture festival plays an important role in bring a variety of Effect-Added to the region. The festival which express the regional characteristics can not only brand the region as the city filled with Tradition Transmission and regional traits but also help regional economy highly activated. The city, named Ulsan, has the image of a polluted city due to industrial complex in the 60`s and has large portion of immigrants in its population. Those immigrants are many workers who immigrated to Ulsan to seek for jobs from other areas. These workers have thought of Ulsan as only a temporary city to stay for a short-term period since they has had in mind returning to their hometown some day. However, as their second generation has grown up and demanded stable systems for all environments including social, educational, and cultural aspects, it Is time now to put an interest in defining the city identity of Ulsan and making a good brand for reconsideration of Ulsan`s image which is to be a hometown for the second generation.
스포츠 음료에 대한 소비자 인식 및 구매행동에 관한 분석 | 2006.12.09
기타 | (동국대학교)
In this study, we tried to analyze customer`s recognition and purchase behavior on sports beverage. To analyze customer`s characteristic and purchase conduct, we surveyed 1002 metropolitan residents. From that result, we used frequency analysis and cross analysis method as following categories sex, age, job, education level, region. We reached conclusion as following . 1. There is significant difference In brand preference on same product by sex, age, region. This means brand preference affects Purchase conduct according to sex, age, region. 2. There is significant difference in purchase conduct spread over advertisement recognition and reliability of product. advertisement recognition and product reliance effects conclusively on customer`s purchase behavior irrespective of customer`s character. 3. There is significant difference in purchase behavior according to product`s quality and purchase convenience.
상권 활성화에 관한 실증적 연구 | 2006.12.01
기타 | (동국대학교)
제1절 연구의 요약 - 장소마케팅은 도시이미지와 지역 활성화를 불러일으키는 새로운 마케팅 방식이다. 이런 장소마케팅은 현재 많은 시행착오와 지속적인 연구를 통해 많은 시, 군에서 긍정적인 호응을 얻으면서 시행 중에 있다. 하지만 현 장소마케팅의 실시에 있어서 정치적인 전략, 문화적 전략들에 대해서는 간과되는 부분이 없지 않았었다. 이러한 시각에 초점을 맞추어 시작된 본 연구는 장소마케팅에 있어 도시의 환경이미지의 중요성과 전략대상이 생각하는 장소마케팅에 있어 도시의 환경이미지의 중요성과 전략대상이 생각하는 장소마케팅의 전략들에 대한 인식들을 분석하고 전략요인별 영향력을 측정하였다. 앞으로의 장소마케팅의 전략 중의 하나인 물리적 환경계획의 방향제안 및 시행에 있어 도움을 얻고자 연구를 실시하였다. 인사동 지역의 장소마케팅에 대한 이론적 검토 및 장소마케팅 전략요소들을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 이론적 검토에서 공간의 위치적 특성을 가지고 있는 장소에 의미가 부여된 것이 장소성으로, 이러한 장소성은 지역마다 다양화 및 차별화되어 구성되어 있다. 이와 같이 지역 고유의 장소성을 반영하는 물리적 환경(하드웨어)에 장소성을 구성하는 비물리적 환경(소프트웨어)인 축제 및 이벤트 등을 적용하여 상품화하려는 것이 장소마케팅이라는 것을 알 수 있었다.
사이버테러의 대응실태분석 및 효율적인 대응방안에 관한 연구 | 2006.12.29
기타 | (동국대학교)
Nowadays we live in cyber space molded by computer network as well as real space perfect protection in cyber space is essential to the economy and the security because the optical fiber-connection among millions of computers made the system of private and public facilities the huge web-unity. Accordingly, terrorism for cyber space is getting frequent by reason of the stake of economic and political problems. In information age, It is impossible to repair these disaster in a short period. But our current countermeasures against cyber terrorism are so feeble that the internet servers on schools, companies, public organizations and goverment are defenselessly exposed to foreign hacker`s attack.
멀티미디어시대 뉴스콘텐츠 생산 및 전달에 관한 연구 | 2006.12.29
기타 | (동국대학교)
At the moment, We are in the Multimedia environment and having experience a lot of the digital contents. Korea has very high infrastructure of internet and digital devices. The Industry of digital contents being grew CAGR 29.3% from 2001 to 2005 In the region. The dept of Digital contents industry has potential energy of growth. It assumed that be reached KRI,500 billion won at 2010. We are in the fusion world of Broadcasting and Telecommunication, All the digital contents provide to DMB, IPTV and other digital devices. Korean media companies also aware a change of News paradigm.
고객만족에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 | 2006.11.01
기타 | (동국대학교)
As consumers`needs for shopping stores are more and more diversified in the rapidly changing distribution environment, it is deemed important to research into the factors affecting consumer satisfaction and thereby, provide for some data useful to marketing activities of large-scale discount stores to keep and increase their customers. The purpose of this study was to identify the factors affecting consumer satisfaction and analyze the effects of consumer satisfaction on their re-purchasing. For this purpose, the researcher reviewed preceding studies as well as the theories about customer satisfaction factors, their re-purchasing intention and conditions of large-scale discount stores and thereupon, designed a questionnaire to survey discount store customers and then, analyzed the results of the survey empirically.
디지털 HD 장편 영화 <아스라이> 제작 보고서 : 디지털로 접근하는 영화 사운드 디자인 | 2007.07.01
기타 | (동국대학교)
최근 들어 필름을 대신하여 HD카메라를 활용한 다수의 디지털 장편영화들이 제작되고 있으나, 사운드 제작공정은 아직까지 표준화 되어 있지 못한 것이 현실이다. 이는 기존의 상업영화를 위한 사운드 제작공정이 저예산으로 제작되어지는 디지털 장편영화에 아직까지 접목되지 못하고 있는 이유가 가장 크다고 할 수 있겠다. 이로 인해 HD카메라 등을 활용한 고밀도, 고화질의 영상을 만들어 내면서도 자본력이 없는 이유로 체계적인 사운드 후반 작업과정을 거치지 하고 있다. 이에 기존의 상업영화들이 걸어왔던 사운드 제작 접근 방식을 벗어난 새로운 사운드 제작방식이 필요하게 되었다. 본 논문은 2006년 제작된 디지털 HD 장편영화 < 아스라이 > 의 전 제작공정을 프리-프로덕션 단계, 프로덕션 단계, 포스트-프로덕션 단계로 구분하여 각 단계별 작업 내용과 역할에 관하여 분석해 보았다. 또한 공정을 일원화함으로써 단계간의 긴밀한 공조와 작업 연계에 관하여 논의해 볼 수 있었고, 이로 인해 얻을 수 있는 시간적, 경제적 이점에 관하여 살펴보았다.
Particle System을 이용한 인터랙티브 멀티미디어음악 제작 연구 | 2006.12.26
기타 | (동국대학교)
Nowadays, the technology of producing digital image and music is rapidly changing with the advance of computer hardware. Varied technologies have been used as subject and theme of artwork. Many attempts continued and this new experiment has become a kind of genre in art. For examples, the computer graphic technology like OpenGL and Direct3D supports a useful interface in varied platform by performing low-level operations of rendering. Therefore the computer graphic technology that was difficult to be controlled in real-time is easier to make lots of kinds of new attempts, In this study, more specified way is used in controlling and generating each element of image by giving attributes such as gradient of colors, rate, size, weight. Moreover, the aesthetic expression can be implemented by the interactive complement among real-time controls of Particle system and sound synthesis in image, music and performer. Such features can make this work different with another existing work. To maximize the interactionthat multimedia work can contain is main purpose of this study
영화·영상 디자인프로세스 분석에 대한 인지적 접근 | 2007.06.01
기타 | (동국대학교)
The objectives of this study was (1) to develop a coding scheme for film and image designer`s cognitive model in the stage of edit of its design process, (2) to study a framework of designer`s cognitive model on the basis of empirical data. Moreover, it was (3) to understand the nature of the representation of film and image. Several previous studies on protocol analysis were reviewed in order to obtain the critical ideas for this study. First, a design action category was set up to derive a framework from the studies of top-down way. Second, subclasses of each category were distinguished through reviewing of the studies of bottom-up way. A new action category was added in consideration of difference between film and image design and other designs such as architecture design, interior design, and product design in previous studies, so the design action category was consisted of four parts, such as a motor action, a perceptual action, a functional action, and a representational action.
연구개발비 투자와 기업 경영성과에 관한 고찰 : 화학업종 사례를 중심으로 | 2007.07.01
기타 | (동국대학교)
급변하는 경영환경 속에서 연구개발활동은 기업활동 중 경쟁력 제고를 위한 최선의 방안으로 인식되고 있다. 연구개발투자는 규모나 기업운영의 측면에서 중요한 의미를 가지며, 연구개발의 성과로 나타나는 자신들만의 독자적인 기술은 기업의 향후 제품 생산과 연결되어 영업성과에 절대적인 영향을 미친다. 본 논문에서는 연구개발투자가 기업의 경영 성과에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 사례기업인 화학업종을 대상으로 분석하여 다음과 같은 연구결과를 요약 제시코자 한다. 첫째, 연구개발비집약도는 제조업 전체는 꾸준히 증가하는 반면, 제조업 중 화학업종의 그것은 미세하게 감소경향을 보이고 있고 SL기업은 미세하게 증가경향을, KL기업은 감소경향을 보여주고 있다. 둘째, 매출액순이익률은 제조업 전체는 증가하는 경향을 보이고, 화학업종은 2000년 이후 계단형으로 증가하고 있다. SH기업은 2002년까지 꾸준히 증가하다가 2003년 감소한 후 다시 급증하고 있으며, KH기업은 꾸준히 증가하다가 미세하게 감소한 후 다시 2003년부터 증가하고 있다. 셋째, 투하자산수익률은 제조업 전체와 화학업종은 꾸준히 증가하다가 2005년 다소 감소한 모습을 보여주고 있으며, SL기업은 전반적으로 감소하다가 증가하는 경향을 보여주고, SH기업도 감소하다가 2003년 이후 급격히 증가하고 있다.