시간대별 미디어 멀티태스킹 : 다이어리 연구
광고학연구 |
한국광고학회 |
23 pages|
2017.02.08|
파일형태 :
자료요약
본 연구는 정보통신정책연구원(KISDI) 한국 미디어 패널 조사의 2015년 미디어 다이어리 자료를 분석하여 미디어 이용자들이 빈번하게 사용하는 멀티태스킹 조합을 살펴보는 동시에 시간대별 이용 패턴을 살펴보았다. 연구 결과 자주 사용되는 멀티태스킹 조합은 (1) TV-스마트폰 (2) 컴퓨터-스마트폰 (3) 오디오-스마트폰 등으로 나타났다. 이러한 조합의 출현 빈도는 시간대별로 차이가 있었는데, 1) 아침 시간대에는 TV-스마트폰, 오디오-스마트폰, 컴퓨터-스마트폰 순으로, 2) 낮 시간대에는 컴퓨터-스마트폰, TV-스마트폰, 오디오-스마트폰 순으로, 3) 밤 시간대에는 TV-스마트폰, 컴퓨터-스마트폰, 오디오-스마트폰 순으로 조합의 빈도가 나타났다. 이러한 결과는 통합적 마케팅 커뮤니케이션(integrated marketing communication) 및 크로스 미디어 광고(cross-media advertising) 전략에 중요한 실무적 시사점을 제공한다.
This research analyzed the Korea Media Panel 2015 Media Diary Study Data collected by KISDI (Korea Information Society Institute). Based on the data, we analyzed the most frequent media multitasking combinations by time of day. Results showed that the most frequent multitasking combinations were (1) TV-smartphone, (2) PC-smartphone, and (3) Audio-smartphone. In the morning, users performed (1) TV-smartphone, (2) Audio-smartphone, and (3) PC-smartphone; in the afternoon, users performed (1) PC-smartphone, (2) TV-smartphone,, and (3) Audio-smartphone; and in the evening, users performed (1) TV-smartphone, (2) PC-smartphone, and (3) Audio-smartphone multitasking. These results have important strategic implications for integrated marketing communication and cross-media advertising.
This research analyzed the Korea Media Panel 2015 Media Diary Study Data collected by KISDI (Korea Information Society Institute). Based on the data, we analyzed the most frequent media multitasking combinations by time of day. Results showed that the most frequent multitasking combinations were (1) TV-smartphone, (2) PC-smartphone, and (3) Audio-smartphone. In the morning, users performed (1) TV-smartphone, (2) Audio-smartphone, and (3) PC-smartphone; in the afternoon, users performed (1) PC-smartphone, (2) TV-smartphone,, and (3) Audio-smartphone; and in the evening, users performed (1) TV-smartphone, (2) PC-smartphone, and (3) Audio-smartphone multitasking. These results have important strategic implications for integrated marketing communication and cross-media advertising.
목차
요약
1. 연구배경
2. 이론적 논의
1) 미디어 이용과 멀티태스킹 효과
2) 시간대별 미디어 이용 및 멀티태스킹
3) 연구문제
3. 연구방법
1) 표본
2) 분석 방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
1. 연구배경
2. 이론적 논의
1) 미디어 이용과 멀티태스킹 효과
2) 시간대별 미디어 이용 및 멀티태스킹
3) 연구문제
3. 연구방법
1) 표본
2) 분석 방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
미디어 멀티태스킹
TV
컴퓨터
스마트폰
통합적 마케팅커뮤니케이션
크로스미디어 광고
Media multitasking
TV
PC(computer)
Smart phone
Integrated marketing communication
Cross media advertising
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