- [2025년 7월] 2025 상반기 디지털 미디어 & 마케팅 결산
- 미디어&마켓 리포트_25년 8월
- 2022 주류 소비 트렌드 리포트
- [플레이디] 2025 광고·마케팅 트렌드 전망 리포트
- 2025 메조미디어 트렌드 리포트
- [나스미디어]2024년 11월 2025 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- 2024 메조미디어 트렌드 리포트
- [Case Study] Internet_쌤소나이트_하이시에라 런칭 캠페인/일동제약_비오비타 아기모델 선발 캠페인
- [CJ?메조미디어] OTT 광고 소비자 인식 조사
- [2025년 5월] MEDIA & MARKET ISSUE
                    비공식 서사 제공자: K-팝 아이돌 문화의 맥락에서 본 '옴마' 문화 개요
                
                    
                            
                            
                                
                                    
                                     
                                    Asian Communication Research | 
                                   
                                    
                                
                            
                            
                            
                                
                                    
                                    
                                    한국언론학회 |
                                   
                                    
                                
                            
                            
                            15 pages| 
                            
                            2025.02.03| 
                            파일형태 :  
 
                        
                    
                 
 
                        
                    자료요약
                    
                    
                    Homma, a distinct group of fans within the K-pop culture, devotes itself to capturing and sharing images of beloved celebrities through high-quality photography and skilled retouching. Although often labeled as fan paparazzi or stalker fans, K-pop fan communities generally regard Homma with respect, recognizing them as vital contributors to celebrity photography consumption. Despite its cultural significance, Homma remains understudied by K-pop scholars. This research explores the dynamic relationships between Homma and the K-pop industry and the fan community within the domestic K-pop landscape. Drawing on the literature on celebrity studies and celebrity narratives, I argue Homma format, as an informal narrative provider contextualized in the celebrity-narrative centered K-pop idol industry, not only serves as an essential source of the collective narrative in the fan community but also takes the promotional roles selling their beloved celebrities to the other audience. This study will primarily be based on my empirical studies in South Korea (from 2016?2019) and online participatory observation in the K-pop fan communities (from 2016 till now), as well as a semi-constructed interview with a current active Homma in Seoul, South Korea.
                    
                목차
                    
                    
                    An Overview of Homma Literature
Celebrity and Celebrity Narratives
Contextualizing Homma in K-Pop Idol Culture
Homma Format: An Informal Narrative
Conclusion
                Celebrity and Celebrity Narratives
Contextualizing Homma in K-Pop Idol Culture
Homma Format: An Informal Narrative
Conclusion
                    
                    
                        
                        #K-pop idol culture#Homma#K-pop industry#fan studies#celebrity studies#celebrity photographspho
                    
                    
                 
                    
            저작권 안내 및 사용범위와 규정
            - 위 정보 및 게시물 내용의 불법적 이용, 무단 전재, 배포는 법적으로 "금지되어" 있습니다.
- 저작권 침해, 명예훼손 등 분쟁요소 발견시 하단의 “고객센터”를 이용해주세요.
- 기타는 저작물의 등록자가 정하는 사용 범위와 규정에 준합니다.
- 위 자료는 가 저작권을 관리하고 있습니다.

 
    
    
 







 
 




