노인들의 건강 정보 수용 : 임파워먼트의 역할
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 27 pages| 2020.01.08| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 노인들의 온라인 건강 정보 수용의 경로에 대한 이해를 위하여 건강 관심도가 임파워먼트와 온라인 건강 정보 탐색을 통해 온라인 건강 정보 활용에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 위해 65세 이상 노년층 240명을 대상으로 1:1 면접을 통한 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과 노인들의 건강 관심도는 임파워먼트에 정적 영향을 미쳤으며 임파워먼트는 온라인 건강 정보 탐색과 온라인 건강 정보 활용을 증가시키는 것으로 나타났다. 반면, 임파워먼트를 거치지 않은 건강 관심도는 온라인 건강 정보 탐색에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 건강 관심도가 임파워먼트를 매개할 경우 온라인 건강 정보 탐색과 활용을 증가시키지만, 건강 관심도가 임파워먼트를 매개하지 않을 경우 온라인 건강 정보 탐색에 부적 영향을 미침으로서 결과적으로 온라인 건강 정보 활용을 감소시키는 결과로 볼 수 있다. 본 연구의 결과는 노년층의 건강 정보 행동증진을 위한 전략 수립에 이론적, 실무적 기여를 할 것으로 기대된다.

To improve our understanding of seniors’ health-related information behaviors online, this study examines how health consciousness and empowerment relates to online health information behaviors. Data comes from the survey based on a sample of 240 elderly people who are over 65 years old. Results show that health consciousness is positively associated with empowerment, and empowerment is positively related to both information behaviors (i.e., online health information seeking and use of online health information). However, in the absence of mediating role of empowerment, health consciousness is negatively associated with online health information seeking. The results suggest that the relationship between health consciousness and online health information seeking turns out to be in a negative direction unless empowerment mediates the relation. In contrast, health consciousness is related to increased levels of online health information seeking via empowerment, which, in turn, is positively related to use of online health information. Results highlight the significance of empowerment as a means of fostering online health information behaviors. The findings have significant theoretical and practical implications for the design of health promotion strategies to improve health outcomes for elderly people.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
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