소셜미디어 환경에서 카드뉴스의 정보콘텐츠에 대한 인식이 재이용의도에 미치는 영향
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 15 pages| 2018.12.06| 파일형태 :
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자료요약
이 연구는 소셜미디어 환경에서 핵심적인 뉴스 미디어로 자리 잡고 있는 카드뉴스의 정보콘텐츠에 주목했다. 카드뉴스에서 제공하는 정보콘텐츠가 아무리 재미있고, 쉽게 정보를 전달한다고 하더라도 정보콘텐츠로서 일정한 수준이나 기대에 미치지 못한다면, 이용자들의 외면을 받을 것이라는 가정에서 출발하였다. 정보콘텐츠로서의 일정한 수준이나 기대를 정보콘텐츠 인식으로 보고, 흥미성, 시의성, 신뢰성, 다양성이 콘텐츠 만족도에 미치는 영향과 콘텐츠 만족도가 재이용의도에 미치는 영향을 살펴보았다.
분석 결과, 흥미성, 시의성, 신뢰성, 다양성 모두 콘텐츠 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 콘텐츠 만족도는 재이용의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점을 논의하였다. 
 
This study focused on the informational contents of card news. It was begun with an assumption that informational contents of card news was not consumed if it was not satisfied with expectations of the audience. So, this study paid more attention to exploring the relationships among informational contents, contents satisfaction, and reuse intention.
The results of this study indicated that informational contents had significant effects on contents satisfaction. In addition, the content satisfaction significantly influenced on reuse intention. Based on them, this study offered theoretical and practical suggestions on card news use.
목차
이 연구는 소셜미디어 환경에서 핵심적인 뉴스 미디어로 자리 잡고 있는 카드뉴스의 정보콘텐츠에 주목했다. 카드뉴스에서 제공하는 정보콘텐츠가 아무리 재미있고, 쉽게 정보를 전달한다고 하더라도 정보콘텐츠로서 일정한 수준이나 기대에 미치지 못한다면, 이용자들의 외면을 받을 것이라는 가정에서 출발하였다. 정보콘텐츠로서의 일정한 수준이나 기대를 정보콘텐츠 인식으로 보고, 흥미성, 시의성, 신뢰성, 다양성이 콘텐츠 만족도에 미치는 영향과 콘텐츠 만족도가 재이용의도에 미치는 영향을 살펴보았다.
분석 결과, 흥미성, 시의성, 신뢰성, 다양성 모두 콘텐츠 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 콘텐츠 만족도는 재이용의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점을 논의하였다.

This study focused on the informational contents of card news. It was begun with an assumption that informational contents of card news was not consumed if it was not satisfied with expectations of the audience. So, this study paid more attention to exploring the relationships among informational contents, contents satisfaction, and reuse intention.
The results of this study indicated that informational contents had significant effects on contents satisfaction. In addition, the content satisfaction significantly influenced on reuse intention. Based on them, this study offered theoretical and practical suggestions on card news use.
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