방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청 간의 관계
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 28 pages| 2020.08.25| 파일형태 :
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자료요약
본 연구에서는 방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청과의 관계에 대해 알아보고자 한다. Nielsen과 SMR에서 수집한 실질적 자료를 사용하였고, 방송 클립 동영상 이용자수(남성/여성, 10대 이하/20대/30대/40대/50대 이상, 드라마/예능/시사교양, KBS2/MBC/SBS/JTBC/tvN)와 TV 본방송 시청률(가구 시청률/2049 시청률)을 중심으로 살펴보았다. 방송 클립 동영상 이용이 TV 본방송 시청에 영향을 주는지 알아보기 위해 회 차 간 차이를 두었다. 연구결과는 다음과 같다. 우선, 방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청 간의 상관관계는 유의미한 것으로 나타났다. 다음으로, 모든 성별과 연령대에서 방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청 간의 상관관계는 유의미한 것으로 나타났다. 예능의 방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청 간 상관관계는 유의미한 것으로 나타났다. 반면, 드라마와 시사교양에서는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로, 모든 채널에서 방송 클립 동영상 이용과 TV 본방송 시청 간의 상관관계는 유의미한 것으로 나타났다.
 
The purpose of this study is to investigate the correlation between video clip views and TV program ratings. The study is based on the video clip views data(male/female, under 10s/20s/30s/40s/50s or higher, drama/entertainment/current affairs, KBS2/MBC/SBS/JTBC/tvN) and ratings data(rating/2049 rating), collected from SMR and Nielsen Korea. The results of the study on the relationship between video clip views and ratings(the next part) are as follows. First, there was a correlation between video clip views and ratings(the next part). Next, there was a correlation between video clip views and ratings(the next part) in all genders and ages. There was a correlation between entertainment video clip views and entertainment ratings(the next part). On the other hand, there was not a correlation between video clip views and ratings(the next part) in drama and current affairs. Finally, there was a correlation between video clip views and ratings(the next part) in all channels.
목차
1. 연구배경
2. 이론적 논의
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론
참고문헌
Abstract
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