The Effects of Chinese People Watching Korean TV Dramas and the Perception of the TV World as Reality on the Corporate and National Reputations of South Korea: the Resonance Effect of Cultivation Theory
한국광고학회 | 한국광고학회 | 44 pages| 2020.03.10| 파일형태 :
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자료요약
This study sought to investigate the interaction between the theoretical variables of cultivation, which influence the reputation formation of the “Samsung” corporation and the country of South Korea, and the variability of purchase intention toward the “Galaxy” product line. The concept of direct experience that is advocated in cultivation theory and the resonance concept that is used in political communication were included in this study for the purpose of analysis. By focusing on a context in which many researchers still refute the notion that direct experience is a variable of cultivation, this study sought to elucidate the concept of resonance, as well as to verify whether the cognitive dimension, rather than direct experience, can be an important variable in the perception of the TV world as reality. This study therefore focused on China, where the popularity of the Korean Wave consistently increased over recent years compared with other countries, and conducted an analysis of 212 Chinese residents in urban areas who watched Korean dramas. As a result, resonance based on a microscopic viewpoint has an effect on awareness of a real world through TV. The analysis result of the mediator effect showed that brand purchase intention has a partial meditation effect in relationship between awareness of a real world through TV and corporate reputation. Also, corporate reputation showed a complete mediation effect in the relation between brand purchase intention and national reputation.
 
본 연구는 기업 ‘삼성’ 또는 국가 한국 명성을 형성하는데 영향을 미치는 문화계발효과(Cultivation Effects) 이론 변인과 ‘갤럭시’ 브랜드 구매의사 변인의 상호작용에 대해 살펴보고자 했다. 특히 본 연구에서는 ‘공명성’이라는 변인을 집중 탐구해 보고자 하였다. 문화계발효과에서 주장하는 ‘직접경험’ 뿐 만 아니라 정치커뮤니케이션에서 사용하는 공명성 개념을 본 연구에 가지고 와 분석을 실시하였다. 문화 계발효과에서 ‘직접 경험’ 변인을 반박하는 학자들이 아직까지도 많다는 점을 주목하여 본 연구는 공명성 개념을 명확하게 하고자 하였으며 TV세계를 현실로 인식함에 있어 직접경험이 아닌 인지적 차원 또한 중 요한 변인이 될 수 있을지 확인하고자 하였다. 그래서 본 연구는 한류 현상이 다른 국가에 비해 지속적으 로 증가하고 있는 중국에 초점을 맞춰 한국 드라마를 시청한 도심 지역 중국인 거주자 212명을 대상으로 분석을 실시하였다. 그 결과, 거시적 관점은 물론 미시적 관점의 공명성이 TV 현실세계인식에 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 매개효과에 대한 분석 결과, TV 현식세계인식과 기업명성 간의 관계에서 브랜드 구매의사는 부분 매개효과가 나타나는 것을 알 수 있었다. 또한 브랜드 구매의사와 국가명성 간의 관계에 서 기업명성은 완전 매개효과가 나타났다.
목차
Abstract
1. Problem Posing
2. Theoretical Background
1) Corporate Reputation and National Reputation
2) Amount of TV Viewing Time and Perception of the TV World as Reality
3) The Evolution of Research on Resonance
4) Relationship between the Perception of the TV World as Reality, Brand Purchase Intention, and Corporate Reputation
5) Relationship between Product Involvement, Brand Purchase Intention, and Corporate Reputation
3. Research Questions and Hypothesis
4. Research Method
1) Research Method and Subject
2) Operational Definitions of Major Variables
5. Research Results
1) Characteristics of the Research Subjects
2) Characteristics of Major Variables and Verification of Reliability
3) Result of Verification of Research Problems
6. Discussion
References
요약
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