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자료요약
창의성은 광고 산업에서 가장 필수적으로 갖춰야 할 역량으로 평가받고 있다. 디지털 전환(digital transformation)의 시대를 맞이하면서 어느 때보다도 광고 캠페인에 있어서 소비자와의 상호작용과 소비자의 경험을 통한 브랜딩이 강조되고 있다. 이와 더불어 옥외광고에 있어서도 창의성이 높은 관심의 대상이 되고 있지만, 관련 연구는 매우 제한적이다. 본 연구는 일반 광고 산업에서 활용되고 있는 창의성을 구성하는 요인으로 고려되고 있는 전략성, 독창성, 예술성과 환경 변인인 창의성 장려 조직 문화, 광고주 응대성에 대해서 옥외광고 산업 종사자들의 인식을 비교하며, 이것이 광고주로부터 수주받는 옥외광고회사의 매출(기업 성과)에 어떤 영향을 미치는지 검증하고자 하였다. 창의성 구성 요인 간 비교 결과, 우리나라 옥외광고 기업들은 전략성, 예술성, 독창성 순으로 높게 평가하였으며, 창의성 장려 조직 문화를 광고주 응대보다 높게 평가하는 것으로 밝혀졌다. 다음으로 창의성 관련 변인들이 옥외광고회사의 매출에 어떤 영향을 미치는지 검증해 본 결과, 신생 기업, 창의성을 장려하는 조직 문화를 갖춘 기업, 예술성보다 전략성을 높게 평가하는 기업일수록 매출이 높은 것으로 밝혀졌다.
Creativity is considered to be the most essential competence in the advertising industry. In the era of digital convergence that emphasizes experience, the creativity of the outdoor advertising industry is of higher interest than ever before, but related research is very limited. This study compares the perception of outdoor advertising industry workers about the strategic, originality, creativity, creativity encouraging organizational culture, and acceptance of advertisers, which are considered to be components of creativity that is used in general advertising industry. In addition, we tried to examine how independent variables affect ad sales, a dependent variable. As a result of the comparison of creativity constituents, Korean outdoor advertising companies ranked highly in the order of strategic, artistic, and originality, and found that the culture of encouraging creativity was evaluated higher than the response of advertisers. As a result of examining the influence of creativity related variables on the sales of outdoor advertising companies, it was found that the sales were higher for start - up companies, companies with organizational culture that encourages creativity, and companies with higher strategic value than arts.
Creativity is considered to be the most essential competence in the advertising industry. In the era of digital convergence that emphasizes experience, the creativity of the outdoor advertising industry is of higher interest than ever before, but related research is very limited. This study compares the perception of outdoor advertising industry workers about the strategic, originality, creativity, creativity encouraging organizational culture, and acceptance of advertisers, which are considered to be components of creativity that is used in general advertising industry. In addition, we tried to examine how independent variables affect ad sales, a dependent variable. As a result of the comparison of creativity constituents, Korean outdoor advertising companies ranked highly in the order of strategic, artistic, and originality, and found that the culture of encouraging creativity was evaluated higher than the response of advertisers. As a result of examining the influence of creativity related variables on the sales of outdoor advertising companies, it was found that the sales were higher for start - up companies, companies with organizational culture that encourages creativity, and companies with higher strategic value than arts.
목차
1. 서론
2. 창의성에 대한 선행 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
5. 결론 및 논의
2. 창의성에 대한 선행 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
5. 결론 및 논의
광고회사
창의성
조직문화
옥외광고
advertising agency
creativity
organizational culture
outdoor advertising